Czy jest jeszcze gdzieś prawdziwa ta wieś, zielona, pachnąca lnem,
Z ulami wśród łąk, z garnkami co schną na płotach do góry dnem.
Z chatami wśród pól i z mlekiem na stół, z żelazkiem, co duszę ma.
Czy jest jeszcze gdzieś prawdziwa ta wieś, wesoła, spokojna wieś,
Gdzie kisi się barszcz, gdzie w piątek na targ, furmanka porankiem gna.
Słowami popularnej kiedyś piosenki Urszuli Sipińskiej zaczynam prezentację, poświęconą polskiej wsi. Będzie to wieś, której nie znajdziemy już w polskim pejzażu, wieś, której relikty spotkać można już tylko w skansenie lub na obrazach dawnych mistrzów. Za pośrednictwem wybranych dzieł chcę pokazać głównie krajobraz wsi, ale nie zabraknie również scen rodzajowych, ukazujących życie i pracę oraz odpoczynek po trudzie na roli czy w gospodarstwie podczas wesel i w karczmie.
January Suchodolski – Wesele
Piotr Michałowski - Sieniawa
Taką wieś widzieli dwaj malarze polskiego romantyzmu - January Suchodolski oraz Piotr Michałowski.
Jan Napomucen Głowacki - Dolina Kościeliska
Jan Napomucen Glowacki to również malarz epoki romantyzmu, nazwany ojcem pejzażu polskiego.
Franciszek Kostrzewski – Scena rodzajowa na wsi
Urodę rozległych pól i łąk, piaszczystych dróg, drewnianych kościółków, chat wiejskich, przydrożnych kapliczek i zakątków leśnych, a także koloryt polskiego folkloru i obyczaju podczas wesel, jarmarków czy odpustów, z ogromną wrażliwością i prostotą potrafił oddać malarz realizmu Franciszek Kostrzewski.
Franciszek Kostrzewski - Chłopi w karczmie
Leopold Loeffler ukazywał głównie sceny z życia mieszczaństwa, ale znalazłam również obrazek umilania sobie czasu przy żniwach takim oto sielskim przerywnikiem.
Leopold Loeffler – Pocałunek przy żniwach
Sielskich scenek nie brak w twórczości Wojciecha Gersona, choć uważa się go za jednego z przedstawicieli realizmu krytycznego.
Wojciech Gerson - Oczekiwanie
Czekała dziewczyna, czekała przy tej studni i doczekała się.
Bardzo wrażliwy na krzywdę ludzką uczeń Kostrzewskiego i Gersona Józef Szermentowski, też był uważany za przedstawiciela realizmu krytycznego, ale malował też bardziej sielankowe obrazy.
Józef Szermentowski - Studium wioski polskiej
We wczesnym okresie Szermentowski malował pejzaże z widokami architektury oraz zabytkowych miast, później zaczął dominować w jego twórczości krajobraz wiejski. Artysta dzieciństwo spędził w prowincjonalnym miasteczku na Kielecczyźnie i ten właśnie rodzinny krajobraz na wiele lat inspirował jego twórczość.
Józef Szermentowski – Wieś kielecka
Szermentowski stworzył swoisty kanon przedstawień krajobrazu, w którym często powtarzał się motyw wiejskich chat i kościółków wtulonych w zieleń drzew, przydrożnych krzyży i kapliczek oraz wąwozów czy piaszczystej drogi.
Józef Szermentowski - Droga do wsi
Józef Szermentowski – Pejzaż z Kościółkiem
Sielankowe pejzaże wiejskie malował Aleksander Kotsis bardziej jednak znany jako autor przejmujących scen rodzajowych z życia podkrakowskiej oraz podhalańskiej wsi.
Sielankowe scenki malował Henryk Siemiradzki - typowy przedstawiciel akademizmu. Nawiązywał głównie do starożytności, ale na jego obrazach można spotkać również motywy polskiej wsi.
Henryk Siemiradzki - Wiejska sielanka
Sielankowe krajobrazy polskiej wsi utrwalał Władysław Malecki - bardzo utalentowany pejzażysta, niedoceniony za życia. We wczesnych obrazach artysty wystąpiły bardzo żywe reminiscencje krajobrazu rodzinnej Kielecczyzny.
Władysław Malecki - Pejzaż z kościółkiem
Twórczość krajobrazową Maleckiego wyróżniała szeroka skala tematów, od malowniczych krajobrazów górskich, po rozległe przestrzenie łąk i pól. Artysta przedstawiał także skąpane w słońcu przesianym przez listowie wnętrza lasów lub parków, widoki sadów, ogrodów i wiejskich dróg oraz zabudowań wtulonych w zieleń drzew.
Władysław Malecki - Wieś kielecka
Pełne uroku sceny sielankowe odznaczające się drobiazgowym odtworzeniem szczegółów malował Władysław Szerner.
Władysław Szerner – Przy studni
Częste na obrazach Władysława Szernera są motywy huculskie i krakowskie.
Władysław Szerner – Gęsiarka
Dużym powodzeniem cieszyły się sielankowe obrazy Franciszka Streitta - malarza, który też związany był z artystycznym środowiskiem monachijskim. Powtarzającym się motywem na jego pracach były zaloty.
Franciszek Streitt - Pytanie serca
Franciszek Streitt – Przy studni
Stanisław Korzeniewski – Krowy na łące
Stanisław Korzeniewski to malarz który też słynął z sielankowych pejzaży.
Orońsko zagrody – Józef Brandt
Stanisław Korzeniewski – Krowy na łące
Stanisław Korzeniewski to malarz który też słynął z sielankowych pejzaży.
Orońsko zagrody – Józef Brandt
Józef Brandt – wybitny batalista na stałe zamieszkał w Monachium, ale wakacje spędzał w Polsce w Orońsku koło Radomia i wtedy właśnie malował sielankowe pejzaże i sceny rodzajowe rozgrywające się na polskiej wsi.
Józef Brandt – Na pastwisku
Do ulubionych motywów malarstwa Brandta także należały sceny zalotów do wiejskich dziewcząt.
Józef Brandt – Zaloty
Sceny rodzajowe z życia wiejskiego, stanowiące dokumentację krajobrazu rodzinnych okolic, tworzył Władysław Bończa Rutkowski.
Władysław Bończa Rutkowski - Na wsi
Znamienną cechę talentu Bończy - Rutkowskiego, który nad wszystko ukochał wieś i lud, stanowi swojskość jego obrazów. Po studiach za granicą powrócił do kraju, zamieszkał na wsi i zajął się gospodarką „w Dańkowie na zagonie ojczystym“. Malował w czasie wolnym od zajęć rolniczych.
Władysław Bończa Rutkowski – Powrót z kościoła
Władysław Bończa Rutkowski - Cisza wieczorna
Obrazy Bończy - Rutkowskiego utrzymane są w konwencji realistycznej. Przedstawiają mieszkańców wsi podczas ich codziennych zajęć na tle nastrojowego mazowieckiego pejzażu, malowanego tak w świetle dziennym, jak również nocą przy poświacie księżyca.
Władysław Bończa Rutkowski - Księżycowa noc
Obrazy ubarwione swojskim pejzażem, folklorem i scenami z życia polskiej wsi malował Antoni Kozakiewicz
Dość częstym motywem podobnie jak i u innych malarzy na obrazach Kozakiewicza były spotkania dziewcząt z przystojnymi młodzieńcami i zaloty.
Antoni Kozakiewicz – Po grzybobraniu
Antoni Kozakiewicz – Zapytanie
Antoni Kozakiewicz – Słodki ciężar
Antoni Kozakiewicz – Uratowane gniazdko
Antoni Kozakiewicz – Powrót ze spaceru
Antoni Kozakiewicz – Nie bec Stachu, pójdzies lulu
Kazimierz Alchimowicz - Pejzaż z młynem i bocianem
Antoni Kozakiewicz – Zapytanie
Antoni Kozakiewicz – Słodki ciężar
Antoni Kozakiewicz – Uratowane gniazdko
Antoni Kozakiewicz – Nie bec Stachu, pójdzies lulu
Dosyć dużą popularnością cieszyły się pejzaże Ludomira Benedyktowicza, zwanego polskim barbizończykiem. Oto jeden z jego obrazów ukazujący polską wieś.
Ludomir Benedyktynowicz – Zagroda podkrakowska
Polską wieś malował również Brat Albert, czyli Adam Chmielowski.
Polską wieś malował również Brat Albert, czyli Adam Chmielowski.
Adam Chmielowski – Pejzaż wiejski
Adam Chmielowski – Zawale
Malarzem wszechstronnym pod względem tematyki i konwencji stylistycznych był Witold Pruszkowski - spóźniony romantyk i prekursor nastrojowego symbolizmu w sztuce przełomu XIX i XX wieku. Malował obrazy z motywami ludowych baśni, legend i wierzeń oraz wiejskie sceny rodzajowe. Oto dwa sielankowe obrazy ukazujące zaloty. Pierwsza z nich bardzo niewinna. Młody pastuszek gra na fujarce, a dziewczyna zasłuchana w ludową, swojską melodię, marzy o miłości.
Witold Pruszkowski – Sielanka
Druga scena jest bardziej śmiała. Jak sam tytuł obrazu wskazuje, przedstawia umizgi wiejskiego amanta, który nie waha się nawet wziąć dziewczynę za rączkę.
Witold Pruszkowski – Przy studni
Pruszkowski głęboko wnikał w specyfikę życia na wsi, zarówno w szarzyznę dnia codziennego, jak i w odświętną obrzędowość. Artysta ten miał niebywałe malarskie wyczucie przy ukazywaniu barwnego lokalnego folkloru, strojów czy ludowych zwyczajów.
Zygmunt Sidorowicz – Wiejska droga
Koneserem piękna polskiego pejzażu nazywano Zygmunta Sidorowicza. Był on żywiołem artysty. Nie ma w tym żadnej przesady, bo dużą część jego dorobku stanowią nastrojowe krajobrazy. Są wśród nich obrazy z motywem wsi. Malarz szczególnie upodobał sobie obrzeża lasów, rozlewiska wodne, rozległe pola, piaszczyste wiejskie drogi otoczone kapliczkami i chłopskimi chatami.
W pejzażach Zygmunta Sidorowicza można też dostrzec pagórki, zza których wystają wieże kościołów i ozdobne kolumny dworków. Całości dopełnia pokryte malowniczymi chmurami niebo, które tonie w ciepłych promieniach zachodzącego słońca lub rozjaśnia chłodnym światłem świtu.
Zygmunt Sidorowicz – Pejzaż wiejski z kościółkiem
Obecność ludzi na pejzażach Sidorowicza jest tylko dopełnieniem rodzimego krajobrazu i nie odwraca uwagi widza od nastrojowej panoramy polskiej wsi.
Zygmunt Sidorowicz – Pejzaż wiejski jesienią
Zygmunt Sidorowicz – Pejzaż wiejski
Drobne sylwetki widocznych z oddali postaci, bardzo często na obrazach Sidorowicza kontrastują z monumentalnymi drzewami, rozległymi rozlewiskami oraz ogromnymi przestrzeniami pól.
Zygmunt Sidorowicz – Pejzaż z mostkiem
Często obecne na obrazach Sidorowicza rozlewiska wodne odgrywają na pejzażach artysty podwójną rolę. Są urozmaiceniem krajobrazu oraz zwierciadłem, w którym odbijają się chmury wraz z prześwitującymi przez nie promieniami słońca. Dzięki temu, obrazy te nabierają unikalnego, nastrojowego charakteru.
Aleksander Gierymski – Droga w Bronwicach
Polską wieś można zobaczyć też na obrazach braci Gierymskich - Aleksandra i Maksymiliana., choć nie tak często jak u innych malarzy.
Maksymilian Gierymski – Krajobraz z chatą i zaprzęgiem
Tadeusz Rybkowski był bardziej zafascynowany folklorem huculskim, ale malował również polską wieś.
Tadeusz Rybkowski – Pejzaż z kapliczką
Obrazy Rybickiego ukazują wieś podczas pracy i zabawy oraz w różnych innych scenach rodzajowych.
Tadeusz Rybkowski – Powrót z miasta
Tadeusz Rybkowski – Na wiejskiej drodze
Tadeusz Rybkowski – Stary młyn
Tadeusz Rybkowski – Zwózka siana
Tadeusz Rybkowski - Parys i trzy boginie
Tadeusz Rybkowski – Po odpuście
Tadeusz Rybkowski – Gęsiarka
Ponieważ przyjęłam chronologiczny układ treści w mojej galerii, kierując się datami urodzin prezentowanych malarzy, dopiero dziś przyszła pora na obrazy Józefa Chełmońskiego. W innej sytuacji to on byłby na pierwszym miejscu jako piewca polskiej wsi, zarówno krajobrazu, jak i prostego życia wiejskiego oraz zwyczajów, obrzędów, strojów i wszelkich przejawów kultury ludowej.
Józef Chełmoński – Droga w polu |
W przeciwieństwie do konwencji realizmu upowszechnionego w Monachium czy w Paryżu, gdzie józef Chełmoński przez jakiś czas tworzył, tematyka jego sztuki ześrodkowana na środowisku wiejskim, akcentowała rdzenną polskość, ukazywała specyfikę kraju, z którym malarz był emocjonalnie związany.
Józef Chełmoński – Krajobraz z wsią
Odchodząc całkowicie od akademickich reguł obrazowania wiejskiej rzeczywistości, Chełmoński poszedł w kierunku wnikliwej obserwacji. Była ona punktem wyjścia dla refleksji nad kondycją ludzkiego bytowania podporządkowanego rytmom natury.
Józef Chełmoński – Wieś
Józef Chełmoński – Wieś nad wodą
Józef Chełmoński – Zaloty
Motyw polskiej wsi przewijał się przez cały okres twórczości Józefa Chełmońskiego. To „piętno” zawdzięczał w bardzo dużej mierze swemu beztroskiemu, choć bez luksusów dzieciństwu, które spędził na wsi koło Łowicza.
Józef Chełmoński – Dziewczyna z dzbanem
Sceny bardzo mocno osadzone w polskiej tematyce wiejskiej tworzył Alfred Wierusz Kowalski - znany głównie z malowania koni. Wiele jego obrazów ma typowo sielankowy charakter. Oto przykłady.
Alfred Wierusz Kowalski – Niedzielny poranek
Ukazywana na obrazach Wierusza - Kowalskiego polska wieś miała charakter sielankowy, bo takich obrazów oczekiwała jego amerykańska i europejska klientela.
Alfred Wierusz Kowalski – Wesoła jazda
Alfred Wierusz-Kowalski – Wio koniku
Seweryn Bieszczad, mimo wielkiego talentu, to mało znany malarz pochodzący z Podkarpacia. Artysta bardzo chętnie przedstawiał wiejskie sceny rodzajowe osadzone w pejzażu odgrywającym zawsze istotną rolę w kreowaniu nastroju obrazu.
Seweryn Bieszczad - Pejzaż ze strumykiem
Seweryn Bieszczad – Pejzaż wiejski
Seweryn Bieszczad – Podgórska wieś
Seweryn Bieszczad – Pejzaż wiejski
Seweryn Bieszczad – Pejzaż wiejski
Seweryn Bieszczad - Para krakowska
Seweryn Bieszczad – Pejzaż wiejski
Władysław Czachórski to artysta nazywany ozdobą polskiego malarstwa. Szczególne uznanie u współczesnych przyniosły mu wizerunki kobiet na tle bogatych wnętrz, ale znalazłam u niego również taki oto sielski obrazek.
Władysław Czachórski – Przed burzą
Stanisław Witkiewicz - główny teoretyk polskiego realizmu, skoncentrowal się na pejzażu, głównie tatrzańskim.
Stanisław Witkiewicz – Na pastwisku
Pejzaże okolic podkrakowskich i krajobrazy nadwiślańskie, z niewielkim zazwyczaj motywem rodzajowym, przedstawiane o różnych porach dnia, były stałym tematem prac Romana Kochanowskiego.
Roman Kochanowski - Przy płocie
Roman Kochanowski - Gęsiarka
Roman Kochanowski - Gospodarstwo na skraju lasu
Wczesne krajobrazy Romana Kochanowskiego malowane były na ogół delikatnie i drobiazgowo, z troską o wierne oddanie motywu. Dominujące na nich zielenie, srebrzyste szarości i brązy, podkreślają spokój i melancholię rozległych pól. przydrożnych łąk z pasącym się bydłem oraz zakątków leśnych i cichych wsi ukrytych wśród drzew.
Roman Kochanowski - Gospodarstwo na skraju lasu
W późniejszym okresie twórczości obrazy Romana Kochanowskiego stawały się bardziej szkicowe i nabierały fakturalnego charakteru. Były tworzone dość szerokim rzutem pędzla i gęstą farbą, jakby malowane pastą.
Roman Kochanowski - Krajobraz z postacią
Chociaż Kochanowski należy do wybitnych przedstawicieli polskiej szkoły monachijskiej i jest uważany za znakomitego pejzażystę, to jego twórczość jest stosunkowo mało znana.
Roman Kochanowski - Krowy
Roman Kochanowski – Na pastwisku
Roman Kochanowski - Na skraju lasu
Roman Kochanowski - Nokturn z chałupą
Roman Kochanowski - Pejzaż ze stogami
Roman Kochanowski - Zielony pejzaż z chałupą
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Pejzaż podkrakowski
Roman Kochanowski - Pejzaż wiejski
Roman Kochanowski - Pejzaż ze stogami
Roman Kochanowski - Zielony pejzaż z chałupą
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Zagroda
Roman Kochanowski - Pejzaż podkrakowski
Roman Kochanowski - Pejzaż wiejski
Chciało by się zatrzymać czas.... Komu przeszkadzał taki świat?
OdpowiedzUsuńTym, którzy chodzili na boska, głodowali na przednówku i odrabiali pańszczyznę.
UsuńFajny blog
OdpowiedzUsuńUrokliwe malarstwo , klimatyczne
Dziękuję za możliwość tak obszernego zaznajomienia się z obrazami tradycyjnej polskiej wsi. Cudowne... Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa koncepcja zbierania polskiego malarstwa tematycznie. Wspaniale by było zobaczyć te wszystkie dzieła na wspólnej wystawie. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńChyba się zakochałam. W nich wszystkich. Wspaniałe, cieszące oko. Coraz bardziej zaczynam żałować, że nie mieszkam na wsi, bo te prace oddają całą ich magię w różnych okresach czasu, kuszą sobą.
OdpowiedzUsuńBardzo piękne!
OdpowiedzUsuńPrzypadkowo zobaczyłem i się zachwyciłem, dzięki za piękną kolekcję i za trud przy jej formowaniu. Życzę autorce dalszych sukcesów na tej niwie.
OdpowiedzUsuńProszę o wyjaśnienie: ten sam obraz "Droga na wsi" ma dwóch autorów - 1.Józef Szermentowski, 2.Józef Chełmoński.
Przy obrazie "Pejzaż wiejski" jest Adam Chmielewski winno być Adam Chmielowski.
Raz jeszcze serdeczne dzięki za dostarczone wzruszenia,przypominają się wakacje i pobyty na wsi z jej codziennością i zaurokami (sic).
Dziękuję. Rzeczywiście w nazwisku Chmielowskiego popełniłam czeski błąd. Jeśli chodzi o obraz, to chodziło mi o pracę Chełmońskiego "Droga w polu". Już naniosłam poprawki.
OdpowiedzUsuńCudowny zbiór. Bardzo dziękuję pani za zebranie i udostępnienie tych wspaniałych obrazów.
OdpowiedzUsuńWspaniała kolekcja, uwielbiam polską wieś w malarstwie
OdpowiedzUsuń