Martwa natura w polskim malarstwie pojawiła się na dobre dopiero na obrazach impresjonistów. Wcześniej dominowała tematyka religijna, społeczna, historyczna oraz malarstwo portretowe. Najstarsze obrazy z motywem kwiatów jakie znalazłam to prace Andrzeja Stecha - malarza i rysownika tworzącego w XVII wieku. Artysta ten pracował dla króla Jana III Sobieskiego. Malował obrazy religijne, portrety, sceny alegoryczne i historyczne, a także martwe natury.
Andrzej Stech - Martwa natura kwiatowa
Do Polski impresjonizm dotarł z opóźnieniem, bo dopiero pod koniec XIX wieko. Trwał krócej niż w innych krajach. Na nasz rodzimy grunt wprowadzili go oprócz Leona Wyczółkowskiego i Olgi Boznańskiej również Józef Pankiewicz - jeden z najwybitniejszych artystów w historii sztuki polskiej XX wieku. Jego twórczość była bogata w różne wątki tematyczne i stylistyczne okresy. Był reprezentantem realizmu, impresjonizmu i symbolizmu w sztuce, a także zainicjował w polskim malarstwie nurt koloryzmu. Na jego obrazach znajdziemy też elementy kubizmu i fascynację sztuką japońską. Wśród kompozycji kwiatowych Pankiewicza, możemy znaleźć wiele wazonów z kwiatami.
Wiek XX w sztuce polskiej rozpoczynał się okresem modernizmu - nazywanym Młodą Polską. Szczególny rozkwit w tym okresie przeżywało malarstwo. Najwybitniejszym jego reprezentantem był Stanisław Wyspiański - wszechstronny twórca, uprawiający poza malarstwem, witraż, litografię, płaskorzeźbę. W jego twórczości malarskiej dominował symbolizm oraz stylizacja secesyjna, a ulubionymi tematami były dzieci, pejzaże i kwiaty, które kochał.
Motywy kwiatowe spotykamy również na witrażach i polichromiach Wyspiańskiego.
Martwe natury były jednym z ulubionych wątków twórczości Leona Wyczółkowskiego. Należał on do grona najwybitniejszych twórców Młodej Polski. Był reprezentantem nurtu realistycznego w polskim malarstwie, ale po pobycie w Paryżu, wykorzystywał pewne rozwiązania impresjonizmu, malując pejzaże oraz sceny rodzajowe z silnymi efektami świetlnymi. Był też pod wpływem symbolizmu. Jego talent przejawiał się w bogactwie tematów i szerokiej skali środków ekspresji oraz technik malarskich. Kwiaty były jednym z ulubionych tematów artysty. Doskonale oddawał ich urodę, ujmując je w różnych konwencjach.
Leon Wyczółkowski - Maki
Oprócz kompozycji ascetycznych opartych na dominacji dwóch barw, artysta malował pastelami bardzo intensywne kolorystycznie bukiety w dekoracyjnych wazonach ustawionych na tle wzorzystych tkanin. Przykładem ascetycznego stylu są „Maki”, przykładem drugiej metody „Chryzantemy w wazonie”.
Leon Wyczółkowski - Chryzantemy w wazonie
Czasem delikatne fiolety storczyków odcinają się od abstrakcyjnej płaszczyzny tła.
Leon Wyczółkowski - Storczyki
Leon Wyczółkowski - Storczyki
Innym razem z tłem ciemnej kotary, kontrastuje na obrazach biel róż.
Leon Wyczółkowski - Białe róże
Leon Wyczółkowski – Wazon z kwiatami
Leon Wyczółkowski – Kaczeńce
Leon Wyczółkowski – Anemony
L. Wyczółkowski – Martwa natura z kwiatami i z samowarem
Leon Wyczółkowski – Martwa natura z kwiatami i winogronami
Przedstawiona tu kobieta została zdominowana przez rośliny tak, że jej postać zepchnięta jest na dalszy plan. Boznańska namalowała ten obraz pod wpływem fascynacji poezją belgijskiego poety Maurycego Maeterlincka, co wskazuje na inspirującą rolę symbolizmu w sztuce tej malarki.Leon Wyczółkowski – Wazon z kwiatami
Leon Wyczółkowski – Kaczeńce
Leon Wyczółkowski – Anemony
L. Wyczółkowski – Martwa natura z kwiatami i z samowarem
Leon Wyczółkowski – Martwa natura z kwiatami i winogronami
Martwe natury, w tym głównie bukiety, ma w swoim dorobku Olga Boznańska - najwybitniejsza malarka Młodej Polski, uważana za genialną portrecistkę. Jej malarstwo trudno zaliczyć do określonego kierunku, bo zawsze podążała własną drogą i wykształciła swój indywidualny styl, charakteryzujący się wielką wrażliwością kolorystyczną. Mimo tego, uznano ją za przedstawicielkę impresjonizmu, ze względu na fascynację kolorem i posługiwanie się pewnymi środkami impresjonistycznej techniki. Chodziło o rozjaśnioną gamę barwną, miękki rysunek, jakby roztopiony w szarej mgle oraz fakturę obrazów. Jest to specyficzna matowa faktura, z niewielką gamą kolorów, ale za to z mnóstwem przeróżnych tonacji oraz odcieni.
Olga Boznańska - W oranżerii
Józef Pankiewicz - Dalie
Do Polski impresjonizm dotarł z opóźnieniem, bo dopiero pod koniec XIX wieko. Trwał krócej niż w innych krajach. Na nasz rodzimy grunt wprowadzili go oprócz Leona Wyczółkowskiego i Olgi Boznańskiej również Józef Pankiewicz - jeden z najwybitniejszych artystów w historii sztuki polskiej XX wieku. Jego twórczość była bogata w różne wątki tematyczne i stylistyczne okresy. Był reprezentantem realizmu, impresjonizmu i symbolizmu w sztuce, a także zainicjował w polskim malarstwie nurt koloryzmu. Na jego obrazach znajdziemy też elementy kubizmu i fascynację sztuką japońską. Wśród kompozycji kwiatowych Pankiewicza, możemy znaleźć wiele wazonów z kwiatami.
Józef Pankiewicz - Piwonie
Motywy kwiatowe występują również na słynnym obrazie tego malarza „Japonka”.
Józef Pankiewicz - Japonka
Wiek XX w sztuce polskiej rozpoczynał się okresem modernizmu - nazywanym Młodą Polską. Szczególny rozkwit w tym okresie przeżywało malarstwo. Najwybitniejszym jego reprezentantem był Stanisław Wyspiański - wszechstronny twórca, uprawiający poza malarstwem, witraż, litografię, płaskorzeźbę. W jego twórczości malarskiej dominował symbolizm oraz stylizacja secesyjna, a ulubionymi tematami były dzieci, pejzaże i kwiaty, które kochał.
Motywy kwiatowe spotykamy również na witrażach i polichromiach Wyspiańskiego.
Jednym z głównych przedstawicieli polskiego modernizmu oraz czołowym reprezentantem symbolizmu w polskim malarstwie był także Jan Stanisławski. Malował głównie pejzaże, a na wielu z nich można spotkać kwitnące malwy oraz słoneczniki.
Jan Stanisławski - Malwy
Jan Stanisławski - Słoneczniki
Jako malarz kompozycji kwiatowych, które z czasem stały się głównym tematem jego obrazów, zasłynął Alfons Karpiński - przedstawiciel modernizmu i nurtu dekoracyjnego w sztuce polskiej początków XX wieku, uczeń Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego.
Alfons Karpiński – Róże
Malarstwo Alfonsa Karpińskiego cechuje gładka faktura, często stłumiona, pastelowa gama barwna, pozbawiona mocniejszych akcentów oraz rozproszony światłocień, stwarzający kameralny nastrój.
Alfons Karpiński – Żółte róże
Obrazy Karpińskiego są przepojone melancholią kierującą skojarzenia widza ku młodopolskim klimatom obumierania roślinności, zapadania się w ciszę przemijania.
Alfons Karpiński – Fiolek alpejski
Typowe dla Alfonsa Karpińskiego było fragmentaryczne ujmowanie wnętrz salonów, z wyeksponowanym wazonem wypełnionym bukietem kwiatów, często z porcelaną, obrazami i fotografiami w złoconych ramach oraz zegarem.
Alfons Karpiński – Nagietki
Charakterystyczny dla kompozycji Karpińskiego jest również sposób malowania roślin za pomocą drobnych pociągnięć pędzla na miejscami widocznej tekturze, która nie zostala zagruntowana. Sprawia to efekt zbliżony do rysunku pastelowego.
Wojciech Weiss – Martwa natura z chryzantemami
„Pragnę, by moje obrazy były emocjonalnym wrażeniem, jakiego doznaję podczas kontaktu z przyrodą. Ja nie jestem naturalistą, który jak aparat fotograficzny notuje kronikę życia, nie jestem realistą, opisującym dokładnie elementy natury. Obraz mój jest moim wizualnym doznaniem oraz plastycznym zamknięciem kolorystycznych odczuć. Tworzę harmonię barwną i symfonię kolorystyczną, która sama w sobie ma logikę istnienia”. Tak mówił o swoim malarstwie Wojciech Weiss – jeden z największych malarzy Młodej Polski, kojarzony bardziej z aktami czy pejzażami niż z martwa naturą.
Wojciech Weiss – Anemony
Martwe natury wyróżniające się żywymi oraz nasyconymi kolorami, chętnie malowała żona Wojciecha Weissa – Irena Weiss, używająca pseudonimu artystycznego - Aneri.
Aneri - Tulipany
Aneri – Narcyzy
Malowane przez Aneri bukiety kwiatów były odmienne w swojej kolorystyce, ale także i w natężeniu tonów. Raz delikatne i eteryczne z muślinowym tłem, innym razem o wysyconej kolorystyce, na tle dekoracyjnych, jaskrawych tkanin.
Aneri – Piwonie i kwiaty polne
Aneri – Przekwitające róże
Martwe natury głównie z kwiatami malował Stefan Filipkiewicz - młodopolski pejzażysta, jeden z najlepszych kontynuatorów malarstwa Stanisławskiego.
Stefan Filipkiewicz – Jesienne kwiaty
Ozdobnie stylizowane martwe natury Stefana Filipkiewicza, z motywem kwiatów w wazonach, wyróżniały się subtelną, zharmonizowaną gamą barwną.Stefan Filipkiewicz – Róże w wazonie
Prace Filipkiewicza, choć realistyczne, posiadały duży walor dekoracyjny, dzięki czemu cieszyły się znacznym powodzeniem.
Stefan Filipkiewicz – Anemony
Filipkiewicz często zestawiał bukiety kwiatów z porcelaną.
Stefan Filipkiewicz – Róże
Stefan Filipkiewicz – Kwiaty
Stefan Filipkiewicz – Róże
Stefan Filipkiewicz – Kwiaty z porcelanową figurką
Dekoracyjność kompozycyjnych układów martwych natur, podnosiła znacznie na obrazach Filipkiewicza chińska porcelana, głównie figurki w rokokowych kostiumach i japońskie laleczki.
Stefan Filipkiewicz – Herbaciane róże
Efekt iluzji przestrzennej wprowadzają niekiedy odbicia przedmiotów w tafli zwierciadła i ich refleksy na blacie stołu.
Stefan Filipkiewicz – Kwiaty i japońskie lalki
Martwe natury odnajdujemy również w malarstwie Tytusa Czyżewskiego - malarza, poety, dramaturga, teoretyka oraz krytyka sztuki, jednego z najbardziej interesujących polskich artystów interdyscyplinarnych dwudziestolecia międzywojennego. Był on głównie formistą, ale po powrocie do kraju w latach 30, związał się z kapistami. Wtedy kluczowym motywem w jego malarstwie stała się właśnie martwa natura. Jej elementem są również bukiety.
Wspaniały, bardzo interesujący post! Z jakiego źródła Pani korzystała pisząc ten "artykuł"?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam bardzo gorąco