Jutro mamy w kalendarzu niezwykłą datę - rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Roman Kramsztyk - malarz, który zaczyna kolejną część prezentacji aktów nie bral w nim udziału, ale zginął podczas likwidacji getta. Trafił tam, odwiedzając swoją chorą matkę, przyjeżdżając z Paryża, gdzie mieszkał na stałe. Stał się artystycznym kronikarzem wstrząsających scen z życia getta, tworząc cykl rysunków. Artysta połączył tradycyjny realistyczny sposób malowania z nowatorstwem. W jego twórczości spotykamy sporo aktów, na których modelki nie są wyzywające, choć zmysłowe i świadome piękna swojego ciała.
Roman Kramsztyk - Akt
Kramsztyk stosował na aktach silne kontrasty. Biel kojarzoną z niewinnością, zestawiał z ognistą czerwienią, mającą ładunek erotyczny.
Roman Kramsztyk - Akt
Roman Kramsztyk - Akt
Roman Kramsztyk - Wiosenka
Roman Kramsztyk - Akt
Kontrast kolorystyczny Roman Kramsztyk wzmacniał poprzez obrysowywanie figury postaci konturem. Jest to charakterystyczny sposób malowania przez niego aktów. Modelki na jego aktach często kokieteryjnie uśmiechają się do widza.
Roman Kramsztyk - Akt na plaży
Jednym z polskich malarzy pochodzenia żydowskiego był Eugeniusz Zak. Stworzył on własny oryginalny i rozpoznawalny styl. Sięgając do motywów dawnej sztuki, w sposób dekoracyjny ją przekształcał. Samodzielnych aktów nie spotkałam w jego twórczości, ale na niektórych obrazach tego wybitnego twórcy występuje nagość. Oto przyklad.
Eugeniusz Zak - Kąpiąca się
Portrecista wielu wybitnych osobistości Polski międzywojennej - Tadeusz Pruszkowski, też nie był malarzem aktów. Znalazłam również tylko jeden jego obraz z nagą niewiastą, co mnie trochę dziwi, bo artysta lubił malować kobiety. Tego twórcę także nie oszczędziła wojna, zginął rozstrzelany przez Niemców za udzielanie pomocy Żydom.
Tadeusz Pruszkowski - Akt
Akty były ulubionym tematem obrazów Wojciecha Weissa, ale rzadko je malowała żona artysty Irena Weiss, która tworzyła pod pseudonimem Aneri.
Aneri - Akt siedzący
Aneri - Akt leżący
Eugeniusz Geppert - Myśliwy i trzy Gracje
Eugeniusz Geppert malował konie oraz jeźdźców w mundurach i w strojach myśliwskich. Obraz ten też te elementy zawiera, a trofeum myśliwego są trzy Gracje.
Stanisław Żurawski - Półakt
Akty odznaczające się żywą kolorystyką i bardzo często na tle pejzażu, były ulubionym motywem Stanisława Żurowskiego, malującego pod dużym wpływem Wojciecha Weissa.
Stanisław Żurawski – Akt w żóltej chustce
Stanisław Żurawski - Akt w różowej draperii
Stanisław Żurawski – W letnim słońcu
Stanisław Żurawski – Akt
Stanisław Żurawski - Nad wodą
Stanisław Żurawski – Akt siedzącej kobiety
Stanisław Żurawski – Marychna
Stanisław Żurawski – Półakt
Stanisław Żurawski – Akt siedzący
Wiele aktów znalazłam w twórczości Henryka Gotliba – grafika i malarza kolorysty, o odcieniu ekaspresjonistycznym.
Henryk Gotlib – Akt
Henryk Gotlib – Akt
Henryk Gotlib – Akt
Henryk Gotlib – Akt
Henryk Gotlib – Akt leżący
Henryk Gotlib – Na plaży
Henryk Gotlib – Nimfa
Henryk Gotlib – Akt
Akty nie były ulubionym tematem Ludomira Sleńdzińskiego, co nie znaczy, że ich nie malował od czasu do czasu. Tworząc w konwencji neoklasycznej, czerpał inspiracje z włoskiego renesansu.
Ludomir Sleńdziński – Nad jeziorem
Ludomir Sleńdziński – Bachantki
Szymon Mondzain - Akt
Szymon Mondzain to polski malarz pochodzenia żydowskiego, należący do nurtu Ecole de Paris.
Szymon Mondzain - Akt na kanapie
Szymon Mondzain - Akt na kanapie
Szymon Mondzain - Akt na taborecie
Szymon Mondzain - Toaleta
Szymon Mondzain - Toaleta panny młodej
Jan Styka – pomysłodawca Panoramy racławickiej” miał dwóch synów. Obaj zostali malarzami. Tadeusz Styka był głównie portrecistą, ale nie unikał też innych tematów. Akty także malował.
Tadeusz Styka – Dolly Grey
Tadeusz Styka - Akt
Adam Styka był orientalistą. Dość często bohaterkami jego obrazów były półnagie kobiety z północnej Afryki. Występowały one same albo w towarzystwie kochanków.
Adam Styka – Dziewczyna w słońcu
Adam Styka – Dziewczyna marokańska
Adam Styka – Tancerka
Adam Styka – Dziewczyna z wielbłądami
Adam Styka – Idylla marokańska
Adam Styka – Para marokańska
Autorem kolejnych dwóch aktów jest mało znany grafik oraz malarz formista - Wacław Wąsowicz. Tworzył on olejno i gwaszem martwe natury, portrety, kompozycje figuralne, pejzaże i akty. Jego obrazy charakteryzują się powściągliwą, postkubistyczną stylizacją i podporządkowane są kompozycyjnym rytmom. Czasami widać na nich wpływ sztuki ludowej.
Wacław Wąsowicz - Półakt
Wacław Wąsowicz - Akt z patefonem
Zapraszam na dalszy ciąg do części VI
Zapraszam na dalszy ciąg do części VI
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz