Wiele nagości można spotkać na obrazach największego polskiego symbolisty Jacka Malczewskiego, choć nie wszystkie są aktami w pełnym tego słowa znaczeniu.
Nagie kobiety towarzyszą Malczewskiemu nawet na niektórych autoportretach. Często są to postacie fantastyczne, takie jak harpie i chimery.
Jacek Malczewski – Poranek
Jacek Malczewski – Autoportret
Jacek Malczewski – Autoportret
Jacek Malczewski - Wizja
Jacek Malczewski – Starość (część tryptyku „Na drodze życia”)
Jacek Malczewski – Artysta i chimera
Jacek Malczewski – Chimera
Jacek Malczewski – Autoportret
Jacek Malczewski - Wizja
Jacek Malczewski – Starość (część tryptyku „Na drodze życia”)
Jacek Malczewski – Artysta i chimera
Jacek Malczewski - Driady
W dorobku artystycznym Władysława Ślewinskiego - prekursora secesji oraz jednego z ciekawszych postimpresjonistów, wyjątkowym obrazem jest praca przedstawiająca półnagą dziewczynę, rozczesującą kaskadę rudych włosów. Łączy ona secesyjną formę z młodopolską zmysłowością, co w dziełach tego artysty się nie zdarza.
Władysław Ślewiński – Kobieta rozczesująca włosy
Władysław Ślewiński - Akt
Do niedawna nie było jasności kto jest autorem tego aktu, bo nie jest sygnowany. Za tym, że Ślewinski go namalował przemawia ulubiony motyw kobiecych rudych włosów i podobieństwo dziewczyny do modelki, która temu malarzowi pozowała.
Jan Styka – Akt nad brzegiem morza
Jan Styka jest znany jako pomysłodawca i główny wykonawca „Panoramy racławickiej” i innych panoram, ale ten wybitny malarz zajmował się również inną tematyką, między innymi malował akty. Były to najczęściej ilustracje do utworów literackich.
Jan Styka - Eunika przed posągiem Petroniusza
Petroniusz - to bohater „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza. Uwielbiany przez Rzymian uważany był za erudytę i znawcę sztuki, w związku z czym pełnił funkcję doradcy Nerona w sprawach gustu i arbitra elegancji. Będąc bardzo przystojnym mężczyzną, wzbudzał zachwyt kobiet. Jedną z jego kochanek była niewolnica Eunika, w której zakochał się z wzajemnością. Gdy po utracie przychylności cesarza wydano na niego wyrok, razem z ukochaną popełnił samobójstwo podczas wydanej na tę okoliczność uczty.
Jan Styka - Odyseusz w łożu Kirke
Obraz ten nawiązuje do „Odysei” Homera. Odyseusz podczas powrotu z wojny trojańskiej miał wiele przygód. Jedną z nich było zatrzymanie się na wyspie Ajai, na której mieszkała czarodziejka Kirke. Przetrzymała ona Odyseusza przez rok na swojej wyspie, stając się jego kochanką.
Jan Styka - Syreny
Kolejną przygodą Odyseusza było spotkanie z Syrenami, zwodzącymi żeglarzy swoim śpiewem. Sprytny Odys kazał jednak swym ludziom zatkać uszy woskiem. Dzięki temu uniknął rozbicia statku o rafy, na które Syreny naprowadzały okręty.
Teodor Axentowicz - Akt w złocistej draperii
Teodor Axentowicz - Jesień
Jan Styka - Kalipso obiecuje Odyseuszowi nieśmiertelność
Kalipso była nimfą żyjąca na jednej z wysp Morza Śródziemnego. To ona uwięziła Odyseusza na siedem lat i chciała uczynić go nieśmiertelnym. On jednak zamierza wrócić do oczekującej go Penelopy.
Jan Styka - Rozpacz Kalipso
Nie powiodły się jednak plany Kalipso, na rozkaz Zeusa musiała uwolnić Odyseusza, co pogrążyło ją w rozpaczy za utraconym kochankiem.
Jan Styka - Pokusy
Obraz ten nawiązuje do popularnego motywu ikonograficznego z kuszeniem św. Antoniego przez złego ducha.
Jan Styka – Hermes i Afrodyta
Jan Styka – U źródła
Jan Styka - Polikasta
Według jednej z wersji, Polikasta była żoną syna Odyseusza i Penelopy - Telemacha.
Jan Styka - Akt kobiety z kozami
Jan Styka - Akt
Piękne kobiety, w tym również akty, z opodobaniem malował Teodor Axentowicz – czołowy malarz Młodej Polski.
Teodor Axentowicz - Akt w złocistej draperii
U Axentowicza można spotkać między innymi personifikacje pór roku. Tak sobie na przykład artysta wyobrażał Jesień.
Teodor Axentowicz – Jesienna zaduma
Piękna jest także personifikacja Wiosny Teodora Axentowicza.
Teodor Axentowicz - Wiosna
Na tle wiosennego pejzażu widzimy piękną, nagą dziewczynę. Jej rude włosy pod zwiewną woalką są swobodnie rozpuszczone. Dziewczyna podziwia swoją urodę w llusterku. W prawej dłoni koniuszkami palców trzyma żółty tulipan. Kompozycja obrazu jest dynamiczna. Delikatny ruch postaci podkreśla strumień wiatru, na którym powiewa woalka. Zachwyca ciepła gama kolorystyczna.
Teodor Axentowicz - Marzenie
Teodor Axentowicz – Studium aktu
Teodor Axentowicz - Rudowłosa
Do tego obrazu pozowała Axentowiczowi żona malarza Kazimierza Sichulskiego.
Piotr Stachiewicz – Studium do portretu kobiety
Piotr Stachiewicz znany był z serii obrazów poświęconych Matce Bożej, nie spodziewałam się więc, że w jego dorobku znajdę rownież obrazy, których bohaterkami są kobiety mniej lub bardziej obnażone, w tym również samodzielne akty.
Piotr Stachiewicz - Akt
Piotr Stachiewicz - Szyfonowa bluzeczka
Piotr Stachiewicz - Amor i dziewczyna
Piotr Stachiewicz znany jest też z ilustracji utworów literackich Mickiewicza, Konopnickiej i Sienkiewicza.
Piotr Stachiewicz – Ilustracja do Quo Vadis
Piotr Stachiewicz - Studium kobiecego aktu
Malarzem, który potrafił wspaniale pokazać wdzięk i piękno kobiecego ciała był Franciszek Żmurko. Przez całą jego twórczość przewijał się kult kobiety, przybierając różne fazy i w różnych odmianach.
Franciszek Żmurko – Akt leżący
Żmurko zawsze uważał akt za kwintesencję malarstwa, za najwdzięczniejszy temat i za najwyższy wzlot siły twórczej.
Franciszek Żmurko – Półakt
Franciszek Żmurko – Półakt
Franciszek Żmurko – Czarne warkocze
Franciszek Żmurko – Hetera
Franciszek Żmurko – Kobieta z wachlarzem
Franciszek Żmurko – Z rozkazu padyszacha
Obraz przedstawia nagie ciało kobiety, ułożonej plecami do oglądających, wśród tkanin i rozrzuconych w nieładzie sprzętów. Dopiero po dłuższej chwili możemy dostrzec właściwy sens przedstawienia, sugerowany w tytule obrazu. Patrzymy bowiem na ofiarę okrucieństwa. Nałożnica została zamordowana z rozkazu swego pana. Mimo tego, dzieło to emanuje erotyzmem. Trudno zobaczyć krew na szyi niewiasty i na poduszce. Na pierwszy rzut oka wygląda ona jak dekoracyjny ornament. Scena ta, to typowe w owym czasie wyobrażenie haremu. Była tylko produktem wyobraźni, bo żaden z malarzy europejskich nie miał do niego wstępu. To również pretekst dla obrazowania tematyki erotycznej, bez uciekania się do mitologii czy historycznego kamuflażu.
Włodzimierz Tetmajer – Nagie kobiety nad brzegiem morza
Włodzimierz Tetmajer – Naga kobieta i grecki wojownik
Włodzimierz Tetmajer - Kobieta Wiejska
Włodzimierz Tetmajer - Akt
Nagość u Włodzimierza Tetmajera - czołowego artysty Młodej Polski jest rzadka, ale znalazłam kilka obrazów z tym motywem.
Włodzimierz Tetmajer – Naga kobieta i grecki wojownik
Włodzimierz Tetmajer - Kobieta Wiejska
Włodzimierz Tetmajer - Akt
Na dalszy ciąg prezentacji zapraszam do części III (lipiec 2012)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz