Część drugą prezentacji obrazów z motywem muzycznym zaczynają dzieła okresu rokoko - stylu będącego ostatnią fazą baroku. Jednym z najwybitniejszych artystów tego kierunku w sztuce był francuski malarz Jean-Antoine Watteau.
Jean-Antoine Watteau – Muzyczne party
Jean-Antoine Watteau – Muzyczne party (detal)
Twórczość Watteau dzieli się na dwa nurty. Pierwszy nich to fetes galantes, czyli przedstawienia wytwornego towarzystwa w nastrojowej, romantycznej scenerii, podczas pikników, zabaw parkowych, rozmów, flirtów, ukradkowych spotkań kochanków.
Jean Antoine Watteau – Pieśń miłosna
Jean Antoine Watteau – Lekcja miłości
Jean Antoine Watteau – Lekcja muzyki
Drugi nurt twórczości Watteau to sceny z komedii przedstawiające pierrotów oraz aktorskie trupy, włoskie lub francuskie, występujące na dworach.
Jean Antoine Watteau – Pierrot z rodziną
Jean Antoine Watteau – Szczęśliwy pierrot
Jean Antoine Watteau – Mezzetin
Jean Antoine Watteau – Francuska komedia
Jean Antoine Watteau – Włoska komedia
Przedstawicielem francuskiego rokoka był nadworny artysta Ludwika XVI i jego małżonki Marii Leszczyńskiej Nattier Jean Marc. Zasłynął on głównie jako portrecista, stosując często technikę pastelu. Obrazy malarza cechuje delikatna gama kolorystyczna, wyjątkowa elegancja i wdzięk.
Jean Marc Nattier – Autoportret z rodziną
Jean Marc Nattier – Anna Luiza de Bourbon
Jean Marc Nattier – Madam Henrietta
Jean Marc Nattier – Madam Henrietta (detal)
Anna Henrietta Burbon była najstarszą córką bliźniaczką króla Francji Ludwika XV i Marii Leszczyńskiej. Obdarzona największą urodą wśród ośmiu córek Ludwika, była jego ulubienicą. Odznaczała się wielkim talentem muzycznym, grając szczególnie pięknie na violi da gamba.
Francois Boucher – Lekcja muzyki
Francois Boucher był najbardziej wszechstronnym i najsłynniejszym artystą rokoka. Potrafił on jak nikt inny wyrazić artystyczne gusta, atmosferę i styl życia panujące w tym czasie w kręgach dworskich.
Francois Boucher – Fontanna miłości (detal)
Francois Boucher – Fontanna miłości (detal)
Na twórczości Watteau wzorował się jego uczeń, francuski malarz rokokowy - Jean Baptiste Pater. Większość jego obrazów jest zbliżona stylem i tematem do prac nauczyciela. Odznaczają się one pastelowym kolorytem i miękkim modelunkiem.
Jean-Baptiste Pater – Koncert miłości
Jean-Baptiste Pater – Koncert
Jednym z najlepszych francuskich malarzy XVIII wieku był Jan Chardin. Tematem jego obrazów były głównie domowe sceny rodzajowe, portrety oraz martwe natury.
Jean-Baptiste Siméon Chardin - Atrybuty muzyki
Chardin opracował własną technikę polegającą na nakładaniu kilku warstw farby, aby uzyskać efekt głębokiego kolorytu, dlatego jego prace różnią się zupełnie od prac jemu współczesnych malarzy rokokowych.
Jan Chardin – Młodzieniec ze skrzypcami
Portrecistą, który do doskonałości doprowadził technikę pastelu był francuski artysta Maurice de la Tour – nadworny malarz Ludwika XV oraz jego żony Marii Leszczyńskiej.
Maurice de la Tour - Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville
Maurice de la Tour - Jacques Dumont (malarz francuski)
echy twórczości tego malarza to : prostota kompozycji, realistyczne ujęcie, miękki modelunek, elementy psychologizmu a także nastrój intymności.
Jean Honore Fragonard - Lekcja muzyki
Jean Honore Fragonard, który zasłynął z malowanych często frywolnych scen flirtów i zalotów, po mistrzowsku wyrażał gust oraz nastroj rozbawionej, wyrafinowanej epoki rokoka. Dziewczyna na obrazie grająca na klawikordzie jest na pozór poważna, zajęta nutami i klawiaturą, lecz nauczyciela już wyraźnie pochłania zaglądanie w dekolt, a nie lekcja muzyki.
Jean Honore Fragonard - Konkurs muzyczny
Jest to scena wyboru między dwoma zalotnikami, którzy chcą zdobyć dziewczynę swymi umiejętnościami muzycznymi. Jeden z nich grając na flecie stara się zwrócić na siebie uwagę obejmując dziewczynę w pasie. Drugi patrząc na nią zalotnie i z uwielbieniem, gra na musette. Jest to typ dudów. Wybranek otrzyma oprócz serca ukochanej wieniec z kwiatów, który dziewczyna trzyma w ręce.
Louis Rolland Trunquesse - Muzyczne party
Louis Rolland Trunquesse. to mniej znany malarz francuskiego rokoka.
Louis Rolland Trunquesse – Muzyczny wieczorek
Późne rokoko, ale już także malarstwo romantyczne reprezentowała francuska malarka, uczennica Fragonarda , a prywatnie soistra jego żony - Marquerite Gerard. Znana jest ona głównie z intymnych portretów małego formatu, skomponowanych według ścisłych reguł. Większość portretowanych osób to rodzina, przedstawiciele arystokracji i artyści z jej najbliższego kręgu znajomych.
Marquerite Gerard – Księżna Abrantes i generał Junot
Jean - Andoche Junot był generałem Napoleona Bonaparte. Za swoje zasługi otrzymał tytuł księcia Abrantes. Obraz przedstawia generała oraz jego żonę Laurę.
Marquerite Gerard – Księżna Abrantes i generał Junot
Marquerite Gerard – Malowanie portretu lutnistki
Marquerite Gerard – Lekcja gry na pianinie
Marquerite Gerard – Śpij moje dziecko
Marquerite Gerard – Przed koncertem
Marquerite Gerard – Maria Lodoux z córkami
Marquerite Gerard – Komponowanie muzyki
Autorem kolejnego obrazu jest francuski artysta rokoka – Christophe Huet, znany jako malarz zwierząt zachowujących się jak ludzie. Dowodem tego jest dzieło ukazujące niezwykłą orkiestrę.
Pejzażem, a zwłaszcza wedutą zajmował się włoski malarz rokoka – Marco Ricci. Jest jednak w jego dorobku kilka wyjątków rodzajowych. Są to między innymi dwa obrazy z motywem muzycznym, ukazujące próbę w operze.
Marco Ricci – Próba w operze
Widzimy tutaj podczas próby w operze włoskiego kompozytora i librecistę – Nicola Francesco Hayma.
Marco Ricci – Próba w operze (detal)
W stylu Marca Ricci tworzył Francesco Bartolozzi – włoski malarz rokoka, zaliczany do najlepszych rytowników XVIII wieku.
Francesco Bartolozzi – Bachanalia
Malarz włoskiego rokoka Domenico Magiotto, trafił do tej prezentacji przypadkiem. Porządkując swoje zbiory muzyczne znalazłam płytę z muzyką Vivaldiego, a na jej obwolucie jest właśnie obraz Magiotta „Chłopiec z fletem”.
Domenico Maggiotto – Chłopiec z fletem
Najbardziej widoczne cechy dzieł Magiotta to plastyczność formy i silne preferencje dla efektów światłocienia.
Domenico Maggiotto - Dziewczynka z tamburynem
Najbardzziej znanym obrazem flamandzkiego malarza rokoka Jeana Josefa Horemansa II jest „Koncert”.
Jean Jozef Horemans – Koncert
Jean Jozef Horemans – Lekcja śpiewu
Thomas Gainsborough - Johann Christian Fischer
Thomas Gainsborough - De Giusto Ferdinando Tenducci
Giusto Fernando Tenducci był włoskim kompozytorem i śpiewakiem operowym - kastratem. Uczył śpiewu Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Thomas Gainsborough - Karl Friedrich Abel
Karl Friedrich Abel to muzyk i kompozytor niemiecki, wirtuoz gry na violi da gamba, uczeń Jana Sebastiana Bacha.
Thomas Gainsborough - William Wollaston
Pułkownik William Wollaston był bliskim przyjacielem malarza, dzieląc z nim zamiłowanie do muzyki.
Francesco de Goya – Ślepiec grający na gitarze
Hiszpański malarz królewski Francisco Goya inspirował bardzo wielu twórców. Kształcony na artystę klasycystycznego był jednocześnie kontynuatorem tradycji barokowej i prekursorem romantyzmu.
Ramon Bayeu – Niewidomy śpiewak
Ramon Bayeu – Chłopiec z gitarą
Ramon Bayeu był poważnym konkurentem Goi. To on go pokonał na egzaminie do Akademii w Madrycie. Najprawdopodobniej zadecydował tutaj nepotyzm, bo członkiem jury był brat Ramona – wybitny malarz Francisco Bayeu, który później został nauczycielem Goi i ułatwił mu karierę w królewskiej manufakturze, gdy Goya ożenił się z jego siostrą Józefiną.
Ramon Bayeu – Koncert
Za prekursora klasycyzmu oraz filar sztuki okresu oświecenia, uważany jest francuski twórca Jacques Louis David. Artysta odsunął się od rokokowego malarstwa typowego dla swego nauczyciela Bouchera, angażując się w politykę jako nadworny malarz Napoleona oraz oficjalny malarz Rewolucji Francuskiej. Tematy do swoich obrazów David czerpał również z mitologii, czego dowodem jest „Parys i Helena”.
Jacques Louis David – Parys i Helena
Jakiż skarb niezwykły chowa w murach Sparta.
Doskonałość piękna otulona w szmatki.
Perła, rubin i diament oczu nie zachwyca.
Czymże są w szeregu z urodą jej lica.
Jej imię Helena – niewiasta nadobna.
Ach, palce zatopić chciałby w złotych włosach.
Aksamitu skóry dotknąć wnętrzem dłoni.
Przed godzącym serce orężem Erosa
Młodego Parysa nic już nie uchroni.
Doskonałość piękna otulona w szmatki.
Perła, rubin i diament oczu nie zachwyca.
Czymże są w szeregu z urodą jej lica.
Jej imię Helena – niewiasta nadobna.
Ach, palce zatopić chciałby w złotych włosach.
Aksamitu skóry dotknąć wnętrzem dłoni.
Przed godzącym serce orężem Erosa
Młodego Parysa nic już nie uchroni.
Jacques-Louis David – Parys i Helena - detal
Z polecenia Zeusa Parys rozstrzygnął spór między Herą, Ateną i Afrodytą o to, która z nich jest najpiękniejsza. Książę przyznał złote jabłko bogini Afrodycie, zgodnie z wcześniejszą obietnicą. To ona pomogła mu uprowadzić Helenę, uchodzącą za najpiękniejszą kobietę świata. David na tym obrazie połączył klasyczny kanon piękna z wyrafinowaną subtelnością barwnej tonacji, ze starannie wyważonym układem kompozycji i czystością rysunku.
To obraz kontrowersyjnego brytyjskiego malarza Williama Etty, który tworzył w I połowie XIX wieku pod wpływem szkoły weneckiej. Artysta wprowadził nową technikę malarską, dającą bardzo silne efekty barwne, zwłaszcza przy malowaniu nagiego ciała, które z wielkim zamiłowaniem przedstawiał niemal we wszystkich swych większych kompozycjach.
William Etty – Bachantka z tamburynem
William Etty - Lutnista
William Etty - Duet
Cechy rokoka i neoklasycyzmu łączył francuski malarz moralista i portrecista - Jean Baptiste Greuze.
Jean Baptiste Greuze – Anna Maria Bezin z gitarą
Jean Baptiste Greuze – Gitarzysta
Klasycyzująca idealizująca forma, wystudiowana poza i stonowany koloryt, to cechy malarstwa Francoisa Gerarda - ucznia Louisa Davida i portrecisty Napoleona.
Francois Gerard– Lekcja muzyki
Epokę romantyzmu reprezentował malarz i grafik francuski Horacy Vernet. Znany był ze scen batalistycznych i historycznych,zwłaszcza z okresu Napoleona. Częstym motywem jego obrazów były konie
Horacy Vernet – Ranny trębacz
Horacy Vernet – Pracownia malarza
Anzelm Feuerbach – niemiecki malarz tworzący w II połowie XIX wieku sądził, że sztuka winna podejmować tematy wzniosłe i dążyć do idealnej harmonii. W jego pracach widoczna jest rozterka między oryginalnymi rozstrzygnięciami kompozycyjnymi a historycznym ideałem, między klasycznym rygorem, a motywami romantycznymi.
Anzelm Feuerbach – Miriam
Anzelm Feuerbach – Mandolinistka
Anzelm Feuerbach – Cyganka grająca dziecku
Anzelm Feuerbach – Mandolinista
Anzelm Feuerbach – Ricardo di Tivoli
Okres malarstwa realistycznego otwiera francuski malarz Jean Baptiste Camille Corot, którego pejzaże mają jeszcze charakter bardzo romantyczny.
Camille Corot – Cyganka z mandoliną
Charakterystyczne dla Camille Corota było powielanie tych samych tematów. Tak było z czytającymi i tak jest z motywem cyganki z mandoliną.
Camille Corot – Cyganka z mandoliną
„Cyganka z mandoliną” zachwyca nie tylko urodą bohaterki, ale również srebrną mgiełką tak charakterystyczną dla Corota.
Camille Corot – Cyganka z tamburynem
Motyw cyganów spotkać można także u rówieśnika Corota – Alexandre Marie Colina, francuskiego malarza historycznego i portrecisty. Inspirowała go też wielka literatura i tematyka orientalna, czego dowodem jest „Odaliska”.
Alexandre Marie Colin – Odaliska
Jednym z najważniejszych przedstawicieli nurtu krytyki społecznej, a nawet ostrej satyry wobec zakłamania życia w dzięwiętnastowiecznej Francji był Honore Daumier – wielkiego formatu karykaturzysta.
Honore Daumier - Trubadur
Głównym przedstawicielem realizmu francuskiego był Gustave Courbet. Jego twórczość to najczęściej krajobrazy, akty i martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Malował je głównie na początku swojej drogi artystycznej. Być może obraz „Gitarzysta” należy do tego właśnie okresu twórczości.
Gustave Courbet – Autoportret z wiolonczelą
Gustave Courbet - Gitarzysta
Głównym przedstawicielem eklektyzmu akademickiego był malarz francuski Alexandre Cabanel – portrecista wielu znanych osobistości. To one przyniosły mu największą popularność w II Cesarstwie. Artysta malował także obrazy rodzajowe, czego przykładem jest „Koncert organowy”.
Aexandre Cabanel – Koncert organowy
Przedstawicielem akademizmu francuskiego był również William Adolphe Bouguereau. Cieszył się on ogromną popularnością i często otrzymywał odznaczenia za wybitne osiągnięcia w sztuce. Malował wielkie kompozycje figuralne o tematyce religijnej, mitologicznej i historycznej oraz idealizowane akty. Wśród jego obrazów znalazłam także kilka prac z motywem muzycznym.
William-Adolphe Bouguereau – Chłopiec z trąbką
William-Adolphe Bouguereau – Skrzypaczka
William-Adolphe Bouguereau – Sama na świecie
William-Adolphe Bouguereau – Cyganka z tamburynem
Do przedstawicieli akademizmu zaliczany był również Jules Elie Delaunay - francuski malarz znany z fresków i portretów.
Jules Elie Delaunay – Lekcja gry na flecie
Jules Elie Delaunay – Safona całująca lirę
Safona - to najsławniejsza poetka starożytnej Grecji z przełomu VII i VI wieku p.n.e. - wybitna przedstawicielka poezji lirycznej. W swoim domu kształciła dziewczęta z arystokratycznych rodzin w muzyce, szczególnie w grze na lirze. Przebywały one tam aż do zamążpójścia. Od miejsca zamieszkania Safony, czyli wyspy Lesbos pochodzi określenie lesbijka.
Dante Gabriel Rossetti – Muzykujące kobiety
Dante Gabriel Rossetti to angielski malarz i poeta pochodzenia włoskiego, prerafaelita, jeden z najbardziej oryginalnych artystów wiktoriańskich. Stworzył on imponującą galerię pięknych, marzycielskich i namiętnych kobiet. Wiele z nich gra na instrumentach.
Dante Gabriel Rossetti – La Bella Mano (Piękna dłoń)
Z niezwykłą precyzją przedstawiał Rossetti instrumenty i dłonie grających kobiet.
Dante Gabriel Rossetti - Muzyka o poranku
Dante Gabriel Rossetti - Rzymska wdowa
Dante Gabriel Rossetti - La Ghirlandata
Prerafaelici to grupa artystów działająca w Anglii w latach 1848-1851. Wzorem dla ich twórczości była sztuka przed Rafaelem Santi. Chcieli tworzyć dzieła czytelne, sugestywne, czerpiące bezpośrednio z uczuć religijnych i otaczającej natury. Ich obrazy wyróżniają się drobiazgową dbałością o realia i naiwnym sentymentalizmem, pełnym romantycznych symboli. Taki właśnie charakter mają obrazy Rossetiego.
Dante Gabriel Rossetti - Opowieść wigilijna
Jednym z czołowych prerafaelitów w malarstwie angielskim był Edward Burne Jones. Na jego obrazach spotykamy często grające na różnych instrumentach anioły. Oto kilka z nich.
Edward Burne Jones – Anioł grający na flecie
Edward Burne Jones - Muzyka
Edward Burne Jones – W ogrodzie Pana
Edward Jones w swojej twórczości nawiązywał nie tylko do motywów religijnych i mitologicznych. Malował również sceny z dawnych rycerskich eposów i legend. Przykładem tego są między innymi cztery panele poświęcone „Tristanowi o Izoldzie”.
Edward Burne Jones – Szaleństwo Tristana
Edward Burne Jones – Szaleństwo Tristana (detal)
Nowoczesna sztuka poszerzyła oraz zgłębiła sferę wzajemnych penetracji muzycznych i malarskich. Kompozytorzy częściej zaczęli sięgać po tematy do malarstwa, a twórców sztuk plastycznych coraz bardziej inspirują motywy związane z muzyką. Tę wspólnotę mimo różnic materii tworzywa i odrębności środków oddziaływania estetycznego, obserwujemy już u niektórych impresjonistów. Muzyczne tematy podejmował między innymi prekursor tego kierunku Edouard Manet.
Edouard Manet - Stary muzyk
Edouard Manet - Gitarzysta
Edouard Manet - Flecista
Eduard Manet – Koncert
Edouard Manet – Madame Manet przy pianinie
Nie znalazłam ani jednego obrazu z motywem muzycznym u takich wybitnych impresjonistów jak Monet, Pissarro czy Sisley, a u Camille Cezanne'a tylko jeden obraz.
Paul Cezanne – Dziewczyna przy pianinie
Ten obraz namalował Cezanne dla swojej siostry pod wpływem dramatu muzycznego Wagnera. Miał on kilka wersji, ta jest najstarsza. Kobiety przedstawione w tej scenie rodzajowej są zajęte same sobą. Jedna nie zwraca uwagi na drugą. W tym właśnie tkwi analogia do dramatu Tannhausera, gdzie Elżbieta i Wenera są w podobnej sytuacji.
Mary Cassat - Kobieta grająca na talerzach
Mary Cassat to amerykańska przedstawicielka impresjonizmu, która mimo wpływów tego kierunku, zachowała indywidualność.
Auguste Renoir – Kobieta grająca na gitarze
Więcej kompozycji z motywem muzycznym namalował francuski impresjonista Auguste Renoir.
Auguste Renoir - Lekcja gry na gitarze
Auguste Renoir - Młoda Hiszpanka z gitarą
Auguste Renoir - Tancerka z tamburynem
Auguste Renoir – Dziewczęta przy pianinie
Auguste Renoir – Dziewczęta przy pianinie
Schylone nad nutami panienki, pracują zapewne nad właściwą interpretacją utworu muzycznego. Obraz sprawia wrażenie przesłodzonego. Wynika to z tego, że Renoir kreował rzeczywistość za pomocą barw i harmonijnych form, przez co niektóre dzieła wydają się nieco banalne. Obraz już za życia malarza został zakupiony przez zarząd Akademii Sztuk Pięknych, co było wyrazem uznania dla jego twórczości.
Auguste Renoir - Przy pianinie
Auguste Renoir - Muzykujące siostry Mendes
Auguste Renoir - Clown
Edgar Degas malował głównie baletnice. Na niektórych jego obrazach towarzyszy im orkiestra.
Edgar Degas - W operze
Edgar Degas - W operze
Edgar Degas – Koncert śpiewaczki
Edgar Degas – Zielona pieśń
Edgar Degas - Lorenzo Pagans
Edgar Degas – Louis Marie Pilet
Na pierwszym obrazie widzimy hiszpańskiego tenora Lorenza grającego na gitarze i ojca malarza - Auguste Degasa. Na drugim jest znany wiolonczelista opery paryskiej Louis Marie Pilet.
Berthe Morisot – Mandolinistka
Berthe Morisot – Mandolinistka
Berthe Morisot – Przy pianinie
Berthe Morisot - Flecistki
Berthe Morisot - Studying the violin
Berthe Morisot - Skrzypaczka
Berthe Morisot - Skrzypaczka
I na koniec pokazu obrazów impresjonistów dwa obrazy Evy Gonzales – francuskiej malarki pochodzenia hiszpańskiego.
Eva Gonzales – Sekret
Eva Gonzalez - Hejnalista
Nie znalazłam ani jednego obrazu z motywem muzycznym u postimpresjonisty van Gogha - jednego z największych malarzy. Być może nie ma takiego w jego twórczości. Temat ten obecny jest natomiast u postimpresjonisty i symbolisty Paula Gauguina.
Paul Gauguin – Gitarzysta
Jest to jeden z bardziej znanych i dobrze przyjętych obrazów Gauguina. Niektórzy twierdzą, że jest to jego autoportret, bo muzyk podobny jest do malarza.
Paul Gauguin – Wiolonczelista
Instrumenty muzyczne są elementami niektórych martwych natur Paula Gauguina, a nawet aktów.
Paul Gauguin – Martwa natura z mandoliną
Paul Gauguin – Mandolina i kwiaty
Paul Gauguin – Akt z mandoliną
Zanim przejdę do ekspresjonizmu w malarstwie, jeden obraz malarki francuskiej, o której sporo pisałam w jednej z prezentacji, nie tylko z racji talentu, ale rownież z powodu jej barwnego życia. Chodzi tutaj oczywiście o Suzanne Valadon - najpierw dziecka ulicy, potem cyrkówki, modelki, kochanki kilku wybitnych malarzy, wreszcie utalentowanej artystki i matki malarza.
Suzanne Valadon – Martwa natura ze skrzypcami
Na początku XX wieku zaczął dominować w sztuce ekspresjonizm. Powstał on jako przeciwstawienie się naturalizmowi i impresjonizmowi. Kierunek ten rozwinął się na terenie Niemiec, lecz korzeniami sięgał do eksperymentów artystycznych wielkich twórców schyłku stulecia poprzedniego, między innymi Paula Gauguina.
Henri Matisse - Muzyka
Jednym z ważniejszych odłamów ekspresjonizmu był fowizm - kierunek francuskiego malarstwa o żywej, często oderwanej od rzeczywistości kolorystyce dzieł. Henri Matisse był jednym z jego głównych reprezentantów.
Henri Matisse - Wnętrze ze skrzypcami
Henri Matisse - Kobieta przy pianinie
Henri Matisse - Kobieta przy pianinie
Henri Matisse - Lekcja gry na pianinie
Henri Matisse - Kobieta przy pianinie
Henri Matisse - Kobieta z mandoliną
Henri Matisse – Królewski tytoń
Henri Matisse - Kobieta z gitarą
Henri Matisse - Muzyka
Henri Matisse - Muzyka
Współzałożycielem fowizmu był razem z Henri Matissem Andre Derain – malarz i rzeźbiarz francuski.
Andre Derain – Arlekin i pierrot
Andre Derain - Muzyka
Fowistą był również Raoul Dufy - malarz i grafik francuski, który stworzył swój własny styl dekoracyjny, wyróżniający się zmysłowością, czystymi barwami oraz finezyjną kreską.
Raoul Dufy – Martwa natura ze skrzypcami
Raoul Dufy często malował martwe natury z instrumentami muzycznymi. Podobno miał obsesyjne zamiłowanie do czerwonych skrzypiec.
Raoul Dufy – Czerwone skrzypce
Raoul Dufy – Czerwona orkiestra
Raoul Dufy – Czerwony koncert
Raoul Dufy – Orkiestra
Raoul Dufy – Pomarańczowa orkiestra
Muzyka była nieodłącznym elementem życia i twórczości Marca Chagalla. Towarzyszyła wszystkim żydowskim świętom, które tak często przedstawiał na swoich płótnach. Jednym z motywów występujących na obrazach artysty jest skrzypek. Oto kilka jego prac z tego cyklu.
Marc Chagall Skrzypek
Na pierwszym planie widzimy grającego skrzypka, a za nim być może sam młodziutki Chagall, który żył z grajkiem w tej samej wiosce.
Marc Chagall Skrzypek - detal
Marc Chagall – Skrzypek
Marc Chagall – Skrzypek
Marc Chagall – Błękitny skrzypek
Marc Chagall – Skrzypek
Marc Chagall – Skrzypaczka
Marc Chagall – Muzyka
Marc Chagall – David z harfą
Częstym elementem obrazów Marca Chagalla był król Dawid grający na harfie.
Marc Chagall – David z harfą
Marc Chagall – David z harfą
Marc Chagall - David z mandoliną
Na tym obrazie nie chodzi o króla Dawida. Jest to portret brata malarza.
Na niektórych obrazach Marca Chagalla muzykują nawet zwierzęta.
Marc Chagall - Kompozycja
Muzyka przenika twórczość szwajcarsko - niemieckiego ekspresjonisty Paula Klee. Jest kluczem do urzekającej kolorystyki i wyobrażeń artysty. Wybitnie uzdolniony muzycznie oraz wychowany w rodzinie muzyków, nie od razu zdecydował się na wybór między malarstwem, a muzyką. Uważa się go za jednego z największych kolorystów w historii malarstwa i czarodzieja kreski.
To dzieło bardzo wyraźnie pokazuje rozterki artysty jaką dziedzinę sztuki wybrać.
Wassili Kandinski - Koncert
Wassili Kandinski - to rosyjski malarz, grafik i teoretyk sztuki, współtwórca abstrakcjonizmu. Współpracował z Paulem Klee w stowarzyszeniu artystów „Błękitny jeździec”.
Georges Braque – Dziewczyna z mandoliną
Zjawiskiem nierozerwalnie związanym w XX wieku był kubizm i muzyka, zwłaszcza jazzowa. Przykłady można mnożyć. Ja pokażę tylko po kilkanaście dzieł trzech współtwórców tego kierunku w sztuce i zarazem największych jego przedstawicieli. Na początek francuski malarz, grafik i rzeźbiarz Georges Braque.
Georges Braque - Skrzypce i Paleta
Georges Braque malował głównie wyrafinowane kolorystycznie martwe natury. Eliminował przestrzeń i rozkładał przedmiot, ukazując go na płaszczyźnie równocześnie ze wszystkich stron, przez co zbliżał się już do abstrakcji. Przykładem tego jest między innymi „Dziewczyna z mandoliną” oraz seria martwych natur ze skrzypcami. „Skrzypce i paleta” - to jeden z najpiękniejszych obrazów tego cyklu. Wygląda on jakby trzymał się ściany na pogiętym gwoździu, na którym zawieszono dodatkowo drewnianą zniszczoną paletę. W centrum kompozycji widzimy stojak na nuty, z którego odpadło kilka luźnych kartek jakiejś partytury. Tytułowe skrzypce leżą poniżej palety i stojaka. Wszystko jest tutaj wyważone, rytmiczne, uporządkowane - geometryczna równowaga, spokój, harmonia zieleni i szarości.
Georges Braque – Szkło i skrzypce
Georges Braque – Dzban i skrzypce
Georges Braque - Skrzypce
Georges Braque - Skrzypce i papier nutowy
Braque malował różne instrumenty muzyczne : skrzypce, mandoliny, gitary, klarnety i pianina.
Georges Braque – Martwa natura z instrumentami muzycznymi
Georges Braque - Klarnet i gitara
Georges Braque – Gitara i dzbanek
Georges Braque – Klarnet
Georges Braque – Klarnet i butelka rumu
Georges Braque – Pianino i mandolina
Georges Braque – Stół i muzyka
Georges Braque – Muzykująca
Kubistą był również hiszpański malarz Juan Gris. U niego również motyw muzyczny był często obecny na obrazach.
Juan Gris – Gitara na stole
Juan Gris – Gitara jabłka i butelka z wodą
Juan Gris – Martwa natura z gitarą
Juan Gris – Martwa natura z gitarą
Juan Gris – Gitara i klarnet
Juan Gris – Gitara
Juan Gris - Martwa natura z gitarą
Juan Gris - Gitara i owoce
Juan Gris – Mandolina i fajka
Juan Gris - Arlekin z gitarą
Juan Gris – Pierrot z gitarą
Juan Gris – Pierrot z gitarą
Prezentację obrazów kubistów z motywem muzycznym zamyka największy, najbardziej znany przedstawiciel kubizmu – Pablo Picasso.
Pablo Picasso – Fletnia pana
Pablo Picasso – Arlekin z gitarą
Pablo Picasso - Stary gitarzysta
Pablo Picasso – Kobieta z mandoliną
Pablo Picasso – Dziewczynka z mandoliną
Pablo Picasso – Trzej muzykanci
Pablo Picasso – Leżąca kobieta i muzykant
Pablo Picasso – Poranna serenada
Pablo Picasso – Instrumenty muzyczne
Pablo Picasso – Klarnet i skrzypce
Pablo Picasso – Skrzypce i gitara
Pablo Picasso – Mandolina i gitara
Pablo Picasso - Gitara
Pablo Picasso – Skrzypce w kawiarni
Pablo Picasso – Skrzypce
Pablo Picasso - Mandolina
Tradycyjnie prezentację poświęconą związkowi muzyki i malarstwa kończę obrazami największego surrealisty – Salvadora Dali.
Salvador Dali – Cygan z gitarą
Salvador Dali - Wiolonczelista
Bardzo ładna galeria. Pozwolę sobie tylko na małą radę: wszędzie podpisuje Pani obrazy jako "... przy pianinie", tymczasem gdy w 80% przypadków chodzi nie o pianino, lecz o fortepian. To dość mocno razi.
OdpowiedzUsuńPrzykro mi, ale ja nie mogę zmieniać tytułów obrazów, które nadali im ich autorzy. Być moze to wynika z błędów w tłumaczeniu, ale ja muszę kierować się źrodłem, z którego korzystam.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem galerii obrazów z motywem muzycznym, którą Pani opracowała. Poszukuję jakiegoś obrazu z motywem harmonijki, czy mogłaby Pani podsunąć jakiś tytuł i malarza? Przeglądałam galerię, ale nie znalazłam nic takiego. Być może coś przeoczyłam. Będę zaglądać na Pani bloga i czekać na odpowiedź.
OdpowiedzUsuń