Polscy impresjoniści słynęli głównie z pejzaży i martwych natur, ale portrety dzieci, a także sceny rodzajowe z dziećmi również można znaleźć w ich twórczości. Najbardziej chyba znanym wizerunkiem dziecka Józefa Pankiewicza jest „Dziewczynka w czerwonej sukni”.
Józef Pankiewicz – Dziewczynka w czerwonej sukni
Zbliżenie powyższego portretu
Józef Pankiewicz – Pani Oderfedlowa z córką
Zbliżenie powyższego portretu
Portrety malowane przez Pankiewicza są na ogół wyciszone, o skupionym wyrazie subtelnie wymodelowanych twarzy.
Józef Pankiewicz – Maria i Krystyna MańkowskieJózef Pankiewicz – Pani Oderfedlowa z córką
Obraz ten został nagrodzony złotym medalem na wystawie w Paryżu.
Władysław Podkowiński – Dzieci w ogrodzie
Jest to też znany impresjonistyczny obraz Władysława Podkowińskiego. Odznacza się czystą i świetlistą gamą barwną, o bardzo śmiałych zestawieniach kolorystycznych. Słoneczne promienie przedzierające się poprzez liście drzew, kładą się wyrazistymi plamami na krzewach, klombach i wysypanych piaskiem złocistych alejkach. Samym światłem wydaje się być widniejący na drugim planie łan jasnożółtego zboża. Jednym z dzieci jest Tadeusz Kotarbiński - słynny polski filozof.
Władysław Podkowiński – Dziewczynka z obręczą
Na portretach Olga Boznańska skupiła się na twarzy modela oddając stan jego psychiki, nastrój chwili i cechy charakterologiczne. Dziewczynka w popielatej sukni jest prawie ascetyczna. Jej smutne i tajemnicze, jakby wystraszone spojrzenie od lat fascynuje miłośników malarstwa. Na tle jasnej twarzy przykuwają uwagę czarne jak węgle, szeroko otwarte oczy. Malarka użyła tu zadziwiająco mało kolorów i brakuje czystych barw, typowych dla impresjonistów. Portret utrzymany jest w tonacjach szarości, przybierającej jednak różne odcienie.
Olga Boznańska – Chłopiec w mundurku
Pierwsze portrety Olgi Boznańskiej to wielkoformatowe wizerunki, ujmujące portretowane osoby w całej postaci, a przykładem tego może być właśnie „Chłopiec w mundurku szkolnym”.
Jest to polichromia przy głównym ołtarzu w Kościele Franciszkanów w Krakowie. Wśród irysów widzimy tutaj dwoje przytulonych do siebie dzieci.
Wyspiański namalował wiele portretów swoich własnych dzieci - Stasia, Mietka oraz Helenki, najstarszej z rodzeństwa.
Olga Boznańska - Różowe wstążki
Olga Boznańska - Dzieci na schodach
Olga Boznańska - Biedacy
Stanisław Wyspiański - Studium dziewczynki do polichromii Polonia
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka (szkic do portretu)
Olga Boznańska - Dzieci na schodach
Olga Boznańska - Biedacy
Olga Boznańska – Imieniny babuni
Ten znany obraz rodzajowy ma smutną wymowę. Dziewczynka z bukiecikiem kwiatów w ręku, sprawia wrażenie wystraszonej, niepewnej. Oparta o ścianę, jakby wrosła w podłogę. Nie może zrobić kroku. Przyszła złożyć babci życzenia, ale ona zajęta robótką, nie zwraca na bezradne dziecko uwagi.
Za malarza dzieci uznano obok Olgi Boznańskiej przede wszystkim Stanisława Wyspiańskiego. Niezwykle popularne są jego urocze dziecięce portrety.
Stanisław Wyspiański – Głowa dziewczynki Stanisław Wyspiański - Studium dziewczynki do polichromii Polonia
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka (szkic do portretu)
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka gasząca świeczkę
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka
Stanisław Wyspiański - Dwie dziewczynki
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka w stroju ludowym
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka góralska
Stanisław Wyspiański - Portret dziecka
Stanisław Wyspiański umieszczał też kwiaty w tle portretów dziecięcych.
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka z wazonem
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka
Stanisław Wyspiański - Dwie dziewczynki
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka w stroju ludowym
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka góralska
Stanisław Wyspiański - Portret dziecka
Stanisław Wyspiański często tworzył kompozycje człowieka z kwiatami. Przykładem tego są portrety dzieci, którym daje je do rąk.
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka z kwiatkiem Stanisław Wyspiański umieszczał też kwiaty w tle portretów dziecięcych.
Stanisław Wyspiański - Dziewczynka z wazonem
Stanisław Wyspiański - Caritas (Miłość)
Jest to polichromia przy głównym ołtarzu w Kościele Franciszkanów w Krakowie. Wśród irysów widzimy tutaj dwoje przytulonych do siebie dzieci.
Stanisław Wyspiański - Śpiący Staś
Wyspiański namalował wiele portretów swoich własnych dzieci - Stasia, Mietka oraz Helenki, najstarszej z rodzeństwa.
Stanisław Wyspiański - Śpiący Mietek
Swoje dzieci Wyspiański malował w nieupozowanych sytuacjach. Ich portrety emanują spokojem, beztroską i szczęściem.
Jednym z bardziej znanych obrazów młodopolskich malarzy jest dosyć zagadkowa pod względem symboliki kompozycja Józefa Mehoffera „Dziwny ogród”, zachwycająca siłą barw i finezją linii.
Stanisław Wyspiański - Helenka
Jednym z bardziej znanych obrazów młodopolskich malarzy jest dosyć zagadkowa pod względem symboliki kompozycja Józefa Mehoffera „Dziwny ogród”, zachwycająca siłą barw i finezją linii.
Józef Mehoffer - Dziwny ogród
Rozjaśniona świetlistymi barwami postać nagiego dziecka na pierwszym planie - to synek Mehoffera, a kobieta w szafirowej sukience jest żoną artysty. Wzrok widza przykuwa tutaj rozjaśniona i wyolbrzymiona ważka o złocistych skrzydłach, unosząca się na tle zwartych koron jabłonek. Nadrealną atmosferę rozsłonecznionego sadu, intensyfikują pnie drzew, które oplatają girlandy kwiatów, symbolizujące bujność natury. Mistrzostwo osiągnął Mehoffer również w sztuce portretowej.
Portrety Józefa Mehoffera odznaczają się zgodnym z rzeczywistością oddaniem fizjonomicznych rysów modeli, co nadaje im intymny charakter.
Józef Mehoffer – Dziewczynka góralska
Portrety Józefa Mehoffera odznaczają się zgodnym z rzeczywistością oddaniem fizjonomicznych rysów modeli, co nadaje im intymny charakter.
Antoni Piotrowski - Dziewczynka z kotem
Na niektórych obrazach dzieciom towarzyszą zwierzęta, czego przykładem jest dziewczynka Antoniego Piotrowskiego trzymająca kotka.
Konrad Krzyżanowski - Piastunka
O losie biednych dzieci wiejskich przypomniał nam obraz Konrada Krzyżanowskiego - portrecisty i pejzażysty. Szczęśliwsze z pewnością było życie chłopca w mundurku Alfonsa Karpińskiego.
Alfons Karpiński - Chłopiec
Wojciech Weiss - Tadzio
Wojciech Weiss – Zasmucona
Wojciech Weiss – Dziewczynka z Bronowic
Jednym z bardziej znanych obrazów z motywem dziecka, znanego kolorysty Wojciecha Weissa jest „Wiosna”.
Wojciech Weiss - Wiosna
Wojciech Weiss – Zasmucona
Wojciech Weiss – Dziewczynka z Bronowic
Nazwiska Meli Muter nie wymienia Słownik Artystów Polskich, choć tę spolonizowaną malarkę pochodzenia żydowskiego, uważano w świecie artystycznym przełomu XIX i XX wieku, za jedną z ciekawszych osobowości.
Mela Muter - Portret dziewczynki
Mela Muter – Dwoje dzieci
W świat wyobraźni, marzeń sennych, groteski i zdeformowanej rzeczywistości, wprowadza nas malarstwo Witolda Wojtkiewicza - czołowego malarza polskiego symbolizmu i wczesnego ekspresjonizmu, a przez niektórych uważanego nawet za prekursora surrealizmu. Wynaturzone i zdeformowane sylwetki dzieci na jego obrazach często wprzęgnięte są w różne tajemnicze ceremonie. Najbardziej znanym obrazem artysty jest „Krucjata dziecięca”.
Witold Wojtkiewicz - Krucjata dziecięca
Obraz ten nawiązuje do Krucjaty z roku 1212, która miała oswobodzić Ziemię Świętą z rąk muzułmanów. Według jednej z wersji, we Francji pojawił się chłopiec utrzymujący, że został nawiedzony przez Chrystusa, który nakazał mu zorganizowanie krucjaty. Poprowadził on dzieci w stronę Morza Śródziemnego, które miało rozstąpić się. Krucjata ta zgromadziła kilkadziesiąt tysięcy dzieci. Wiele z nich zmarło po drodze z wycieńczenia, reszta została sprzedana muzułmanom na targu niewolników. Obraz pochodzi z 1905 roku, gdy w Rosji wybucha rewolucja. Na terenach polskich pod zaborem rosyjskim odbywały się również manifestacje, które oprócz poprawy losu robotników i chłopów, wysuwały też postulaty narodowe. Wśród wielu krwawo tłumionych manifestacji ulicznych odbył się także pochód warszawskich dzieci. Szły one pod oknami Wojtkiewiczów, cienkimi głosikami śpiewając polskie pieśni. Wówczas stała się rzecz niebywała, Żandarmeria konna odmówiła posłuszeństwa, kiedy wydano rozkaz zaatakowania i rozproszenia tej dziecięcej krucjaty. Postacie na obrazie przypominające bezradne istoty, nic nie mogą zmienić, niczego nie zdziałają. Są jak te dzieci z krucjaty sprzed wieków. Taka jest właśnie symbolika tego niezwykłego dzieła.
Witold Wojtkiewicz - Chrystus i dzieci
Dzieci na tym obrazie są również odrealnione. Tulą się do zmęczonego, smutnego i skrzywionego Chrystusa. Oblegają go z różnych stron, siedzą na nim i oplatają go rączkami. Scena nie nadaje się na żaden ołtarz w chrześcijańskiej świątyni. Wyczuwana jest tutaj raczej atmosfera karnawału, nie religijności czy mistycyzmu. Zaskakujące jest na obrazie kuszenie Chrystusa dojrzałym owocem przez dziewczynki, które jakby chciały go uwieść swym pozornie niewinnym wdziękiem.
Witold Wojtkiewicz - Zjawisko
Obraz ten należy do serii prac „Z dziecięcych póz”. Chłopiec na koniku przypominającym zabawkę wystruganą z drewna, w znieruchomiałej pozie oraz pogrążony w zadumie, narcystycznie wpatruje się w swoje odbicie w tafli stawu. Witold Wojtkiewicz był jednym z największych polskich malarzy. Z całą pewnością najbardziej oryginalnym, wyjątkowym i przejmującym twórcą.
Ciąg dalszy nastąpi w części czwartej (luty 2012)
Z przyjemnością oglądałam serię obrazów przedstawiające dzieci.Ciągle jednak poszukuję obrazu przedstawiające dwie dziewczynki z kagankiem /przepiękna gra światła/.Może ktoś podpowie mi jaki jest właściwy tytuł tego pięknego obrazu? Obraz ten znajduje się w necie - jednak bez nazwiska malarza ani tyt.obrazu - nie mogę go odszukac.POMOCY!mój adres e-mail: tapken@op.pl
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy blog:)trafiłam poszukując właśnie pewnego obrazu, czy można się z Panią skontaktować mailowo?niestety przez formularz nie udało mi się?
OdpowiedzUsuńpozdr
natalia