Swój odrębny taniec miały oprócz dworów również warstwy ludowe. Prekursor holenderskiego malarstwa rodzajowego – Pieter Aersten jest autorem ciekawego obrazu „Taniec z jajkami”.
Pieter Aertsen – Taniec z jajkami
Taniec ten wiąże się ze zwyczajami wielkanocnymi. Na ziemi lub na podłodze układano jajka. Zadaniem tańczących było tak manewrować wśród nic, by ich nie rozbić.
Joachim Bueckelaer to uczeń i siostrzeniec Aestsena, malarz głównie martwych natur, ale podobnie jak wuj, ilustrował także codzienne życie oraz świętowanie niższych warstw.
Joachim Bueckelaer - Świętowanie
Joachim Bueckelaer to uczeń i siostrzeniec Aestsena, malarz głównie martwych natur, ale podobnie jak wuj, ilustrował także codzienne życie oraz świętowanie niższych warstw.
Pieter Bruegel – Taniec chłopski
W zakresie tańca ludowego najlepiej jest znana twórczość Pietera Bruegela - najwybitniejszego niderlandzkiego malarza XVI wieku. Jest on autorem słynnych obrazów – „Taniec chłopski” i „Taniec weselny”.Pieter Brueghel - Taniec pod szubienicą
Taniec pod szubienicą jest ostatnim obrazem Pietera Bruegela. Artysta zostawił go w spadku żonie. Szubienica narzuca w pierwszej chwili myśl o przemocy, ale rozległa dolina w tle tchnie spokojem i łagodnością.
Pieter Bruegel Piekielny – Taniec weselny
Pieter Bruegel Chłopski miał dwóch synów. Obaj w swojej twórczości nawiązywali do malarstwa ojca. Pieter Bruegel Piekielny dłużej kopiował elementy obrazów ojca, co znalazło wyraz w malowaniu wesel i zabaw chłopskich. Jan Bruegel Aksamitny poszedł szybciej swoją drogą i zasłynął jako malarz kwiatów i owoców.
Pieter Bruegel Piekielny – Wesele
Pieter Bruegel Piekielny – Wesele
Pieter Bruegel Piekielny – Wiejska zabawa
Pieter Bruegel Piekielny – Zabawa
Pieter Bruegel Młodszy – Scena rodzajowa
Pieter Bruegel Piekielny – Wesele
Pieter Bruegel Piekielny – Wiejska zabawa
Pieter Bruegel Piekielny – Zabawa
Pieter Bruegel Młodszy – Scena rodzajowa
Jan Bruegel Aksamitny – Kiermasz wiejski
Synowie Pietera Bruegela Chłopskiego nie uczyli się malarstwa od ojca. Gdy zmarł mieli zaledwie Pieter 5 lat, a Jan roczek. Ich mistrzami byli inni artyści. Dla Jana Bruegela Aksamitnego był to między innymi artysta flamandzki Peter Paul Rubens – jeden z najwybitniejszych malarzy baroku.
Peter Paul Rubens – Taniec wieśniaków
Tematyka dzieł Rubensa była różnorodna. Sceny rodzajowe z życia ludu artysta malował dopiero w ostatnich latach swojego życia. „Taniec wieśniaków”, znany również jako „Przaśna chłopska zabawa pod drzewem”, należy do najbardziej popularnych obrazów z motywem zabaw. Widzimy tutaj chłopów tańczących prowansalski taniec zwany farandolą.
Peter Paul Rubens - Taniec chłopski
Rubens - Święto Wenus
Rubens - Święto Wenus
Rubens – Uczta u Heroda
Na tym obrazie Rubens nawiązuje do biblijnego wątku tańczącej Salome.
Nicolas Poussin – Taniec do muzyki Czasu
Nicolas Poussin. był przedstawicielem francuskiego baroku.
Nicolas Poussin - Taniec do muzyki Czasu (detal)
Nicolas Poussin – Taniec do muzyki Czasu
Nicolas Poussin. był przedstawicielem francuskiego baroku.
Nicolas Poussin - Taniec do muzyki Czasu (detal)
Tańczące postacie to : Przyjemność (w niebieskiej szacie), Bieda (mężczyzna na czarno), Bogactwo (złota szata i Praca (biała bluza).
Nicolas Poussin – Imperium Flory
Widzimy tu Florę - boginię kwiatów, która pląsając rozsiewa kwiaty.
Widzimy tu Florę - boginię kwiatów, która pląsając rozsiewa kwiaty.
Nicolas Poussin - Bachanalia przed hermą Pana
Obraz przedstawia tańczących satyrów i pląsające nimfy. Zabawę zakłóca satyr rzucający się na jedną z nimf. W jej obronie staje druga nimfa, zamierzając uderzyć satyra wazą w głowę. Nimfa w niebieskiej szacie i z odkrytą piersią wyciska sok z winogron. Pijane putta łapią go do miski.
Claude Lorrain – francuski malarz baroku, bliski przyjaciel Nicolasa Poussina, był przede wszystkim uznanym pejzażystą, ale na tle jego niektórych lirycznych pejzaży można spotkać sceny z tańcem.
Claude Lorrain – Taniec sezonowy
Claude Lorrain – francuski malarz baroku, bliski przyjaciel Nicolasa Poussina, był przede wszystkim uznanym pejzażystą, ale na tle jego niektórych lirycznych pejzaży można spotkać sceny z tańcem.
Claude Lorrain - Taniec Satyrów i Nimf
Claude Lorrain był również znakomitym rysownikiem. Zachował się jego szkicownik zawierający około 200 rysunków o wysokim poziomie artystycznym. Jeden z nich przedstawia wiejski taniec pod drzewami.
Claude Lorrain – Wiejski taniec pod drzewami
Hans Rottenhammer był pierwszym artystą niemieckim zajmującym się malarstwem gabinetowym. Obrazy przedstawicieli tego rodzaju sztuki były przeznaczone do dekorowania salonów i innych pomieszczeń bogatej arystokracji oraz elitarnego mieszczaństwa. Ulubionym motywem tego malarza były tańczące putta i amorki.
W scenach rodzajowych ukazujących zabawy prostych ludzi wyróżniali się w XVI i XVII wieku niderlandzcy i flamandzcy malarze z klanem Bruegelów na czele. Współpracowało z nimi również wielu artystów innych narodowości. I tak na przykład z Bruegelem Aksamitnym współpracował niemiecki malarz manierysta - Hans Rottenhammer.
Hans Rottenhammer – Grające i tańczące putta
Hans Rottenhammer – Minerwa i tańczące Muzy (detal)
Malarstwem gabinetowym zajmował się również Frans Francken II – barokowy malarz flamandzki, najwybitniejszy i najbardziej płodny przedstawiciel drugiej generacji artystów zajmujących się sztuką przez pięć pokoleń.
Frans Francken II – Fiesta
Poza nielicznymi malowidłami ołtarzowymi, Frans Francken II tworzył głównie małe obrazy o tematyce biblijnej, mitologicznej, historycznej i alegorycznej, ujęte zazwyczaj bardzo innowacyjnie i jako sceny wielofigurowe. Frans Francken II – Arkadia
Frans Francken II prowadził dużą pracownię z wieloma współpracownikami. Działali w niej jego synowie oraz między innymi uczeń Bruegela Aksamitnego, flamandzki malarz barokowy Abraham Govaerts. Wiele obrazów namalowali razem. Artysta specjalizował się w pejzażach, które kompozycjami figuralnymi wzbogacali inni artyści.
Midas rozstrzyga tutaj spór pomiędzy Apollem, a Panem o prym w muzyce. Apollo gra na skrzypcach, a nie na lirze, z którą był najczęściej przedstawiany. W orszaku Apolla widzimy pląsające Muzy. Midas opowiedział się za muzyką Pana. Wywołało to złość Apolla, który za karę przyprawił królowi ośle uszy.
Wiek XVII stanowił dalszy okres w rozwoju sztuki tanecznej w dziedzinie tańca towarzyskiego i ludowego. Emancypujące się coraz bardziej mieszczaństwo oraz mieszkańcy wsi szukali własnych form tanecznej zabawy. Znajduje to wyraz zwłaszcza w niderlandzkim i flamandzkim malarstwie barokowym. Dziełem nawiązującym do zabaw wieśniaków jest obraz „Bachanalia chłopskie” Simona de Vosa.
Simon de Vos – Bachanalia chłopskie
Wiek XVII stanowił dalszy okres w rozwoju sztuki tanecznej w dziedzinie tańca towarzyskiego i ludowego. Emancypujące się coraz bardziej mieszczaństwo oraz mieszkańcy wsi szukali własnych form tanecznej zabawy. Znajduje to wyraz zwłaszcza w niderlandzkim i flamandzkim malarstwie barokowym. Dziełem nawiązującym do zabaw wieśniaków jest obraz „Bachanalia chłopskie” Simona de Vosa.
Simon de Vos – Bachanalia chłopskie (detal)
David Teniers - Wiejska zabawa
David Teniers - Wiejski taniec
Naturalistyczne sceny z zabaw wiejskich i plebsu miejskiego można spotkać na obrazach zięcia Bruegela Aksamitnego, wybitnego malarza flamandzkiego – Davida Teniersa Młodszego.
David Teniers – Chłopi świętują
Liczne wersje zabaw chłopskich Teniersa są najbardziej charakterystyczną oraz barwną ilustracją wiejskiego świętowania, stanowiącą ciekawy dokument ówczesnej obyczajowości i realiów życia.
David Teniers - Zabawa wiejskaDavid Teniers - Wiejska zabawa
David Teniers - Wiejski taniec
David Teniers - Wiejski kiermasz
Jako twórca pełnych humoru i satyry scen ilustrujących życie codzienne w XVII wieku, popularność zdobył też holenderski malarz baroku Jan Steen. Atmosferę zgiełku i zabaw artysta znał z doświadczenia, bo był karczmarzem i producentem piwa.
Jan Steen – Wiejskie wesele
Ostatnia faza baroku – rokoko, przyniosła dalszy rozwój tańca towarzyskiego oraz ludowego. Sceny rodzajowe malarzy tego kierunku w sztuce przedstawiały podczas zabaw zarówno wytworne towarzystwo (fete galante), jak również formy świętowania wieśniaków (fete champetrie). Odbywały się one najczęściej na łonie przyrody. Widać to między innymi na obrazach francuskiego przedstawiciela rokoka Jeana Antoine Watteau.
Jean Watteau – Fete galante
Jean Antoine Watteau – Taniec
Jean Antoine Watteau – Taniec
Jean Watteau - Taniec (detal)
Jean Antonie Watteau - Sielanka
Jean Antonie Watteau - Sielanka (detal)
Jean Antoine Watteau – Wiejski taniec
Jean Antoine Watteau – Taniec
Jean Antoine Watteau – Taniec
Jean Watteau - Taniec (detal)
Jean Antonie Watteau - Sielanka
Jean Antonie Watteau - Sielanka (detal)
Jean Antoine Watteau – Wiejski taniec
Jean Watteau – Taniec wiejski
Jednym z najbardziej znanych malarzy francuskiego rokoka był też Francois Boucher. Podobnie jak Watteau malował sielankowe sceny rodzajowe. Poznaliśmy wiele jego obrazów w kilku prezentacjach tematycznych. Dzisiaj trzy obrazy z motywem tańca.
Francois Boucher – Muzyka i taniec
Francois Boucher – Chiński taniec
Francois Boucher – Chiński taniec
Różnorodny dorobek Bouchera inspirował wielu malarzy kolejnych pokoleń. Artysta nie tylko malował obrazy, projektował także dekoracje sceniczne dla opery i baletu, porcelanę, wnętrz domów i tkaniny, czego przykładem jest ten oto gobelin.
Malarzem epoki rokoka był również uczeń Watteau – Jean Baptiste Pater. Na dwóch jego obrazach w stylu fete galante widzimy bawiące się wytworne towarzystwo. Obie sceny rozgrywają się na łonie przyrody.
Francois Boucher – Menuet
Malarzem epoki rokoka był również uczeń Watteau – Jean Baptiste Pater. Na dwóch jego obrazach w stylu fete galante widzimy bawiące się wytworne towarzystwo. Obie sceny rozgrywają się na łonie przyrody.
Twórczością satyryczną Williama Hogartha inspirował się wybitny hiszpański artysta Francisco Goya. Sam też był źródłem inspiracji dla malarzy swego oraz następnego stulecia. Jego twórczość uznana została jako pomost między rokokiem, a romantyzmem.
Seguidilla to hiszpański taniec ludowy podobny do bolera. Wykonywany jest przy wtórze kastanietów i gitary. To także popularne liryczne pieśni Cyganów andaluzyjskich, wyróżniające się dużym stopniem emocjonalności.
Francisco Goya był również wybitnym grafikiem i rysownikiem. Oto jeden z jego rysunków z motywem tańca.
Holenderski malarz i grafik Cornelis Troost, który przypomniał nam wczoraj zabawę w ciuciubabkę, malował w stylu rokoka. Podobnie jak Francisco Goya, inspirował się satyryczną twórczością Williama Hogartha. Znalazłam w jego dorobku również obrazy z motywem tańca.
Francisco Goya – Seguidilla nad rzeką Manzanares
Seguidilla to hiszpański taniec ludowy podobny do bolera. Wykonywany jest przy wtórze kastanietów i gitary. To także popularne liryczne pieśni Cyganów andaluzyjskich, wyróżniające się dużym stopniem emocjonalności.
Francisco Goya – Phantom tańczący z kastanietami
Francisco Goya był również wybitnym grafikiem i rysownikiem. Oto jeden z jego rysunków z motywem tańca.
Cornelis Troost – Wesele
Holenderski malarz i grafik Cornelis Troost, który przypomniał nam wczoraj zabawę w ciuciubabkę, malował w stylu rokoka. Podobnie jak Francisco Goya, inspirował się satyryczną twórczością Williama Hogartha. Znalazłam w jego dorobku również obrazy z motywem tańca.
Cornelis Troost – Karnawał
Giovanni Antonio Guardi – Taniec turecki przy ognisku
Antonio Guardi wyspecjalizował się w malarstwie redutowym, tworzył też obrazy o motywach tureckich, czego przykładem jest powyższe dzieło artysty.
Francisco Guardi – Bal maskowy
Francisco Guardi podobnie jak starszy brat malował głównie weduty, które cechuje dokładność topograficzna i perfekcyjne posługiwanie się światłem oraz kolorem. Ukazywał też piękne i ciekawe pod względem architektonicznym wnętrza.
Francesco Lazzaro Guardi - Karnawał wenecki
Ze scen rodzajowych z życia Wenecji oraz commedia dell’arte zasłynął malarz włoskiego rokoka Giovanni Domenico Tiepolo.
Giovanni Domenico Tiepolo – Na balu
Giovanni Domenico Tiepolo – Menuet
Giovanni Domenico Tiepolo – Menuet
Giovanni Domenico Tiepolo – Menuet
Giovanni Domenico Tiepolo – Pulcinella
Giovanni Domenico Tiepolo – Menuet
Giovanni Domenico Tiepolo – Menuet
Giovanni Domenico Tiepolo – Pulcinella
Pulcinella to komiczna postać z włoskiej commedii dell’arte i teatru lalek. Najczęściej był to wszędobylski, sprytny służący
Giambattista Tiepolo – Triumf Flory
Giambattista Tiepolo był ojcem Giovanniego Domenica. Też tworzył w stylu rokoka.
Obraz nawiązuje do wątku Króla Elfów Oberona i jego nieposłusznej żony Tytanii. Są to postacie z komedii Szekspira „Sen nocy letniej”.
Horacy Vernet – Taniec do muzyki skrzypiec
Wiliam Blake – Tytania i Oberon
Obraz nawiązuje do wątku Króla Elfów Oberona i jego nieposłusznej żony Tytanii. Są to postacie z komedii Szekspira „Sen nocy letniej”.
Wiliam Blake – Tytania i Oberon(detal)
Wiliam Blake – Taniec Albiona
Według legendy Albion to olbrzym, syn Posejdona, który był pierwszym mieszkańcem Wysp Brytyjskich.
Za jednego z najwcześniejszych przedstawicieli romantyzmu francuskiego uważany jest malarz i rysownik o żeńskim imieniu Anne Louis Girodet de Roussy Trioson. Malował portrety, obrazy historyczne, a zwłaszcza obrazy związane z Rewolucją Francuską. Nie stronił także od wątków mitologicznych.
Anne Louis Girodet Trioson – Taniec Gracji do muzyki Apolla
Za jednego z najwcześniejszych przedstawicieli romantyzmu francuskiego uważany jest malarz i rysownik o żeńskim imieniu Anne Louis Girodet de Roussy Trioson. Malował portrety, obrazy historyczne, a zwłaszcza obrazy związane z Rewolucją Francuską. Nie stronił także od wątków mitologicznych.
Theodore Gericault - Tarantella
W epoce romantyzmu tworzył we Francji również malarz i grafik Horacy Vernet. Oto dwa jego obrazy z motywem tańca.
Wybitnym romantykiem francuskim był Eugene Delacroix. Jako artysta zaangażowany malował szczególnie sceny z historii oraz ważne wydarzenia polityczne swoich czasów, często na tle ekspresyjnych pejzaży. W jego twórczości można jednak znaleźć również spokojniejszą tematykę rodzajową. Dowodem na to są między innymi obrazy z motywem tańca.
Eugene Delacroix – Taniec grecki
Taniec wykonywany jest przez dwóch greckich żołnierzy.
Eugene Delacroix – Taniec antyczny
Eugene Delacroix – Taniec antyczny
Jest to obraz zainspirowany VII symfonią Beethovena, nazwanej przez Richarda Wagnera Apoteozą tańca. Nawiązuje ona do bachanaliów.
Eugene Delacroix – Wesele żydowskie w Maroku
Silnym impulsem twórczym, okazała się dla Delacroixa podróż do Algierii oraz Maroka, w świcie ambasadora Francji. Od tej pory artysta często podejmował motywy arabskie. Zainteresowała i zafascynowała go również społeczność żydowska, tak samo egzotyczna i barwna jak świat arabsko-muzułmański i bliska biblijnej starożytności. Wyrazem tego jest obraz „Wesele żydowskie w Maroku”.
Największym artystą romantyzmu w Anglii był czołowy pejzażysta William Turner, którego nazwano malarzem żywiołów, gdyż pokazywał na swoich obrazach potęgę natury. Jeśli sięgał do scen rodzajowych, to były to takie, które ukazywały zmagania człowieka z żywiołem. Stąd w jego twórczości udało mi się znaleźć tylko jeden obraz z motywem tańca.
William Turner – Bretoński taniec ludowy
Największym artystą romantyzmu w Anglii był czołowy pejzażysta William Turner, którego nazwano malarzem żywiołów, gdyż pokazywał na swoich obrazach potęgę natury. Jeśli sięgał do scen rodzajowych, to były to takie, które ukazywały zmagania człowieka z żywiołem. Stąd w jego twórczości udało mi się znaleźć tylko jeden obraz z motywem tańca.
William Etty – Świat przed potopem
W tym samym czasie działał w Anglii William Etty. Nie uległ on wpływom romantyzmu, chociaż jego przyjacielem był wybitny romantyk John Canstable. Etty znany był głównie z malowania aktów, które z zamiłowaniem umieszczał na swoich kompozycjach historycznych czy w scenach z mitologii.
Na dalszy ciąg prezentacji zapraszam do części trzeciej (listopad 2011)
Super artykuł. Pewna nieścisłość wkradła się na początku. Rzeczywiście istniał zwyczaj wielkanocny tańca między jajkami tak by ich nie uszkodzić i to była najbardziej popularna forma tego tańca. Jednak przez Pietera Aerstena zobrazowana została inna odmina tańca, polegająca na wytoczeniu jajka z miski nogą - tańcząc tak by go nie uszkodzić, nie dotknąć pozostałych obiektów i umieścić go w rezultacie pod przykryciem miski.
OdpowiedzUsuń