Pierwiastek muzyczny obecny jest na wielu obrazach Jacka Malczewskiego - jednego z najwybitniejszych malarzy polskich. Przybiera on różną formę. Czasami jest prosty i oczywisty, a czasem abstrakcyjny i symboliczny.
Jest o jeden z najwcześniejszych autoportretów Malczewskiego, o rozbudowanej, wielopostaciowej kompozycji. Zamyślony artysta zasłuchany jest w to, co „gra mu w duszy i co w swoich widzi snach”. Młodzi grajkowie przestali właśnie grać, lecz malarz wciąż jeszcze słyszy upojną, kuszącą melodię graną przez zmysłowego fauna i jego towarzyszkę. Uświadamia sobie w tym momencie rozdźwięk pomiędzy duchowością, a cielesnością własnej natury i swojej sztuki.
Jacek Malczewski – Muzyka pól
To również autoportret Jacka Malczewskiego z motywem umiejętności wsłuchiwania się malarza w muzykę przyrody, brzmiącej w śpiewie skowronka czy w koncercie polnego konika. Wyraża zdolności artysty intuicyjnego poznawania świata i chwytania rytmów natury.
Jacek Malczewski – Jedna piosenka
Jest to portret malarza Lucjana Wędrychowskiego, zasłuchanego w wygrywaną przez fauna melodię. Nawiązuje treściowo i kompozycyjnie do wcześniejszego obrazu „Nieznana nuta”, ukazującego postać malarza Stanisława Bryniarskiego.
Jacek Malczewski – Nieznana nuta
W twórczości Malczewskiego wielokrotnie powtarza się motyw wędrowca, który po trudach życia wracał w rodzinne strony, do bezpiecznej, domowej siedziby. Najczęściej nie jest mu jednak dane przekroczyć progu utęsknionego domu, ponieważ u wrót czeka nań Thanatos - uosobienie Śmierci.
Jacek Malczewski – Melodia powrotu
Na prezentowanym obrazie wędrowiec w szynelu przekroczył już bramę i wszedł do ogrodu pełnego jasnej, wiosennej zieleni. Przystanął jednak nagle, zasłuchany w łagodną melodię płynącą spod palców grającej kobiety.
Instrumenty muzyczne na obrazach Jacka Malczewskiego trzymają w rękach nie tylko osoby prawdziwe ale także i postacie fantastyczne : meduzy, bachantki, fauni. Niektóre są realistyczne, ale występują też często instrumenty fantastyczne albo używane w starożytnej Grecji, odtwarzane przez malarza.
Instrumenty muzyczne na obrazach Jacka Malczewskiego trzymają w rękach nie tylko osoby prawdziwe ale także i postacie fantastyczne : meduzy, bachantki, fauni. Niektóre są realistyczne, ale występują też często instrumenty fantastyczne albo używane w starożytnej Grecji, odtwarzane przez malarza.
Jacek Malczewski – Faun
Jacek Malczewski – Za późno z pieśnią
Jacek Malczewski – Za późno z pieśnią
Nie brak motywów muzycznych w twórczości Wojciecha Kossaka. Jako batalista artysta malował głównie doboszy i trębaczy.
Wojciech Kossak – Dobosz (detal obrazu „Olszynka grochowska”) Nieodłącznym towarzyszem trębacza czy dobosza na obrazach Wojciecha Kossaka jest oczywiście koń.
Wojciech Kossak – Oficer i dobosz
Wojciech Kossak – Trębacz i kowalowa
Wojciech Kossak – Trębacz na koniu
Wojciech Kossak – Trębacz z koniem
Wojciech Kossak – Trębacz 8 pułku ułanów w Krakowie
Wojciech Kossak – Trębacz z koniem
Lirnik jest bardzo częstym motywem obrazów Teodora Axentowicza.
Wojciech Kossak – Trębacz na koniu
Wojciech Kossak – Trębacz z koniem
Wojciech Kossak – Trębacz 8 pułku ułanów w Krakowie
Wojciech Kossak – Trębacz z koniem
Motyw muzyczno-taneczny na obrazach rodzajowych Wojciecha Kossaka to sceny z wesel krakowskich i góralskich oraz ilustracja słynnego poloneza z „Pana Tadeusza”.
Wojciech Kossak - Wesele góralskie
Wojciech Kossak - Polonez z Pana Tadeusza
Wszyscy bardzo dobrze znają wspaniałe dzieło „Panorama racławicka”. Pomysłodawcami i jej głównymi wykonawcami byli Jan Styka oraz Wojciech Kossak, ale tworzyło ją jeszcze kilku wybitnych artystów. Jednym z nich był czołowy reprezentant Młodej Polski Teodor Axentowicz. Jego autorstwa jest najprawdopodobniej scena z lirnikiem.
Panorama racławicka (detal) – Scena z lirnikiem
Teodor Axentowicz – Dziewczyna i lirnik
Teodor Axentowicz – Lirnik i dziewczyna
Teodor Axentowicz – Lirnik
Teodor Axentowicz – Lirnik i dziewczyna
Teodor Axentowicz – Lirnik
Teodor Axentowicz – Złoty anioł
Axentowicza uważa się za piewcę kultury huculskiej. Na jego obrazach oddających piękno obrzędowości i folkloru tego regionu, spotykamy też motywy taneczne. Przykładem tego jest obraz „Kołomyjka”.
Teodor Axentowicz – Kołomyjka
Kołomyjka to żywiołowy taniec ludu zamieszkałego południowo – wschodnie tereny Europy, zwłaszcza Ukrainę. Podczas tańca wirują wstążki i kolorowe chustki. Nie ma tu umizgów ani wymyślnych póz, ale czuje się prostotę, naturalność, spontaniczność, wigor oraz autentyczną radość płynącą z wiejskiej zabawy. Do tańca przygrywa trzech grajków i uśmiecha się do nas kobieta trzymająca tamburyn.
Kultura huculska pasjonowała Teodora Axentowicza, a Włodzimierz Tetmajer zafascynowany był folklorem wsi podkrakowskiej, do tego stopnia jak wiemy, że ożenił się z chłopską córką z Bronowic. Być może jego wesele tak właśnie wyglądało jak na jego obrazach.
Włodzimierz Tetmajer - Wesele
Kultura huculska pasjonowała Teodora Axentowicza, a Włodzimierz Tetmajer zafascynowany był folklorem wsi podkrakowskiej, do tego stopnia jak wiemy, że ożenił się z chłopską córką z Bronowic. Być może jego wesele tak właśnie wyglądało jak na jego obrazach.
Włodzimierz Tetmajer - Wesele krakowskie
Włodzimierz Tetmajer - Krakowiak
Włodzimierz Tetmajer – Tańce w karczmie
Włodzimierz Tetmajer - Krakowiak
Włodzimierz Tetmajer – Tańce w karczmie
Włodzimierz Tetmajer – Muzykanci w Bronowicach
Z pracowni Tetmajera korzystało kilku krakowskich malarzy, a między innymi Wincenty Wodzinowski, który rownież malował życie wsi podkrakowskiej.
Wincenty Wodzinowski – Upojny koncert
Wincenty Wodzinowski – Koncert
Wincenty Wodzinowski – Koncert
Wincenty Wodzinowski – Na swojską nutę
Wincenty Wodzinowski – Koncert
Wincenty Wodzinowski – Na swojską nutę
Wincenty Wodzinowski – Odpoczynek żniwiarzy
Wincenty Wodzinowski – Skrzypek
Wincenty Wodzinowski – Grajek
Wincenty Wodzinowski – Koncert domowy
Wincenty Wodzinowski – Skrzypek
Wincenty Wodzinowski – Grajek
Wincenty Wodzinowski – Koncert domowy
Sceny rodzajowe z życia wsi tworzył też Apoloniusz Kędzierski. Była to głównie wieś mazowiecka, ale muzykujący na kobzie grajkowie są podhalańskimi góralami.
Apoloniusz Kędzierski - Góral z kobzą
Apoloniusz Kędzierski – Kobziarz z Podhala
Apoloniusz Kędzierski – Kobziarz z Podhala
Żmurko sięgał też do tematyki antycznej, orientalnej i biblijnej, malował kompozycje rodzajowe i symboliczne.
Franciszek Żmurko – Pieśń wieczorna
„Pieśń wieczorna” to jedna z najsławniejszych kompozycji Żmurki, znana też jako Modlitwa wieczorna czy Harmonia. Obraz dziś zaginiony był wiele razy wystawiany, nagradzany medalami, a wydawnictwa ubiegały się o prawa reprodukcji. Miał entuzjastyczne recenzje. Pisano o jego lirycznym nastroju, tchnieniu poezji i melancholii letniego wieczoru kiedy „na skrzydłach pieśni zdaje się szybować duch zasłuchanych dziewic, które mają przy idealnej piękności jakiś eteryczny charakter nieziemskich zjawisk”. Prezentowana praca to replika, różniąca się nieco od oryginału kilkoma szczegółami.
Maurycy Trębacz – Dziewczyna z mandoliną
W pierwszej części tej prezentacji pokazałam „Koncert Jankiela” Maurycego Trębacza, teraz jeszcze jedna jego praca z motywem muzycznym.
Zofia Stankiewicz – Wędrowni muzykanci włoscy
Zofia Stankiewicz to malarka reprezentująca nurt symboliczny w sztuce.
Czesław Tański – Alegoria muzyki
Czesław Tański – Alegoria muzyki
Czesław Tański był malarzem i pionierem szybownictwa. Trudno powiedzieć co było dla niego ważniejsze – sztuka czy samoloty.
Jednym ze współautorów „Panoramy Racławickiej” był Tadeusz Popiel. Osiągnął wprawdzie pewną popularność, ale lekceważono go i wyśmiewano. Zwolennicy nowych prądów w sztuce zarzucali mu eklektyzm, niechęć do nowości i wzorowanie się na Matejce.
Tadeusz Popiel - Pocztylion
Jednym ze współautorów „Panoramy Racławickiej” był Tadeusz Popiel. Osiągnął wprawdzie pewną popularność, ale lekceważono go i wyśmiewano. Zwolennicy nowych prądów w sztuce zarzucali mu eklektyzm, niechęć do nowości i wzorowanie się na Matejce.
Stanisław Kaczor Batowski - Polonez
Stanisław Kaczor Batowski znany jest przede wszystkim jako batalista, ale malował także pejzaże, portrety i obrazy religijne. Wykonał cykl ilustracji do utworów Mickiewicza, Sienkiewicza i Słowackiego. Polonez pochodzi oczywiście z „Pana Tadeusza”.
Bronisława Janowska – Rychter z dużym zamiłowaniem malowała polskie dworki, ukazując głównie ich architekturę, ale także wnętrza. Edukacja muzyczna była ważnym elementem wykształcenia dzieci dworskich, więc fortepian był podstawowym wyposażeniem salonów.
Bronisława Janowska Rychter - Koncert w saloniku dworu
Bronisława Janowska – Rychter z dużym zamiłowaniem malowała polskie dworki, ukazując głównie ich architekturę, ale także wnętrza. Edukacja muzyczna była ważnym elementem wykształcenia dzieci dworskich, więc fortepian był podstawowym wyposażeniem salonów.
Bronisława Janowska Rychter – Lato w Nohant
Jak wiadomo, Nohant to miejscowość związana z Fryderykiem Chopinem. Spędzał tam lata w domu George Sand. Te pobyty były dla niego ukojeniem, miały dobry wpływ na zdrowie i inspirowały kompozytora do pracy. Kochanka starała się zapewnić Chopinowi jak najlepsze warunki do komponowania, sprowadzając nawet do swojego domu wysokiej klasy fortepian. Malarzem był również brat Bronisławy - Stanisław Janowski, drugi mąż Gabrieli Zapolskiej.
Stanisław Janowski - Znudzony słuchacz
Stanisław Janowski był nie tylko malarzem, ale też reżyserem i scenografem, współpracując z teatrami krakowskimi. Z wileńskim teatrem również jako scenograf, związany był Ferdynand Ruszczyc.
Jest to jedyny jaki znalazłam motyw muzyczny w twórczości Ruszczyca. Malarz ten jak wiadomo, był głównie pejzażystą. Podczas pobytu w Krakowie, gdzie na krotko objął na Akademii Sztuk Pięknych katedrę pejzażu, artysta zetknął się między innymi z Wyspiańskim i Mehofferem.
Ferdynand Ruszczyc – Sen o pięknie
Jest to jedyny jaki znalazłam motyw muzyczny w twórczości Ruszczyca. Malarz ten jak wiadomo, był głównie pejzażystą. Podczas pobytu w Krakowie, gdzie na krotko objął na Akademii Sztuk Pięknych katedrę pejzażu, artysta zetknął się między innymi z Wyspiańskim i Mehofferem.
Stanisław Wyspiański – Apollo na Olimpie grający na lirze
Niewiele spotkałam motywów muzycznych w twórczości plastycznej Stanisława Wyspiańskiego – jednego z najwybitniejszych artystów Młodej Polski. Oto dwa jego rysunki, ukazujące grającego na lirze Apolla. Pierwszy z nich wykonany jest ołówkiem, a drugi kredką.
Stanisław Wyspiański – Apollo i Melpomena
A to projekt witraża.
A to projekt witraża.
Stanisław Wyspiański – Grający anioł
Wszyscy bardzo dobrze znamy słynny obraz Stanisława Wyspiańskiego, ukazujący taniec chochołów. Ukazana na nim scena rozgrywa się na krakowskich Plantach. Było to dla malarza miejsce magiczne i pobudzające wyobraźnię.
Stanisław Wyspiański - Chochoły
Obraz ten miał pierwotnie tytuł „Pałuby na Plantach tańczące krakowskich”. Nocny tajemniczy pejzaż Wyspiański uczynił sceną prezentacji mitu cyklicznej śmierci i odradzania się przyrody. Stworzył więc w tym celu symbol chochoła - krzewu różanego owiniętego na zimę słomą. W ukazanej scenie „uczestniczą chochoły, których detale zamazuje mrok. Stają się one aktorami teatru cieni, sunąc zwolna po tafli kałuży jakby w letargicznym śnie. Ich wydłużone refleksy, podobnie jak zsyntetyzowane pnie drzew, zagęszczają pionowy rytm kompozycji, której głębię zamyka sylweta wawelskiego wzgórza. Konary pierwszoplanowych drzew, groźnie zwisają nad rozgrywanym misterium, upodabniają się do scenicznej kurtyny”. Zimowy sen natury był przez artystę rozumiany jako romantyczna metafora snu narodu w niewoli, kończącego się przebudzeniem. Znalazło to swoje dopełnienie w dramatach „Wesele” i „Noc Listopadowa”.
Przy tworzeniu witraży i polichromii współdziałał z Wyspiańskim Józef Mehoffer, również jeden z najbardziej wyrazistych artystów Młodej Polski. Znaczącym działem jego twórczości była grafika. Jest on między innymi autorem cyklu prac z tancerkami. Oto kilka przykładów.
Józef Mehoffer – Taniec naiwne
Józef Mehoffer – Kobieta w tańcu
Przy tworzeniu witraży i polichromii współdziałał z Wyspiańskim Józef Mehoffer, również jeden z najbardziej wyrazistych artystów Młodej Polski. Znaczącym działem jego twórczości była grafika. Jest on między innymi autorem cyklu prac z tancerkami. Oto kilka przykładów.
Józef Mehoffer – Prosto przed siebie
Józef Mehoffer – Taniec naiwne
Józef Rapacki nazywany „malarzem brzóz i liliowych wrzosów“, zaliczany był do najpopularniejszych pejzażystów warszawskich pod koniec XIX i w pierwszej ćwierci XX wieku. Artysta uprawiał też grafikę, czego dowodem są te oto dwie litografie.
Józef Rapacki - KataryniarzJózef Rapacki – Harfiarka
Konrad Krzyżanowski był to prawdziwy mistrz światłocienia, genialny wnikliwy portrecista, który jak mawiali krytycy „kilkoma śmiałymi uderzeniami pędzla umiał przenieść na obraz to, co ujrzały jego mądre, kierowane sercem oczy, całą złożoną prawdę o modelu”.
Konrad Krzyżanowski – Dziewczynka przy fortepianie
Zgodnie ze swym kresowym „kozackim” temperamentem, Konrad Krzyżanowski namalował ten obraz z rozmachem, ale też z niewiarygodną precyzją. „Cóż to było za oko, cóż to była za ręka, która potrafiła kilkoma szerokimi śmiałymi ruchami namalować najmniejszy nawet błysk na powierzchni instrumentu, a zarazem dać malarski wyraz nastrojowi świetlistego pokoju”.
Śmiały i bezkompromisowy Konrad Krzyżanowski uwielbiany był przez studentow, ale wbudzał wrogość i zawiść u zwierzchników i kolegów po fachu. Nie dbał o sławę i zyski, na ogół klepał biedę, a malował dosyć krótko, bo tylko przez 20 lat. Jego pracę twórczą przerwała I Wojna Światowa i długa tułaczka.
Konrad Krzyżanowski – Przy fortepianie
Śmiały i bezkompromisowy Konrad Krzyżanowski uwielbiany był przez studentow, ale wbudzał wrogość i zawiść u zwierzchników i kolegów po fachu. Nie dbał o sławę i zyski, na ogół klepał biedę, a malował dosyć krótko, bo tylko przez 20 lat. Jego pracę twórczą przerwała I Wojna Światowa i długa tułaczka.
Stanisław Kamocki - Kobziarz
Stanisław Kamocki malował przede wszystkim pejzaże z Podhala. Nie dziwi więc fakt, że kobziarze na jego dwóch obrazach są namalowani na tle Tatr.
Stanisław Kamocki - Kobziarz
Stanisław Kamocki – Martwa natura ze skrzypcami
Motywów w kulturze huculskiej i podhalańskiej szukał Władysław Jarocki, nie dziwią więc na jego obrazach postacie góralskich grajków.
Władysław Jarocki – Góral tatrzański
Władysław Jarocki – Grający góral
Władysław Jarocki - Jakub Mróz dudziarz
Władysław Jarocki - Góral z owcami
Włodzimierz Terlikowski – Mozart
Feliks Wygrzywalski – Koncert
Ten obraz namalowała Irena – żona Wojciech Weissa, która tworzyła pod pseudonimem Aneri. Anna była córką państwa Weissów. Została doktorem hab. Akademii Medycznej w Krakowie. Znana jest jako twórca podstaw alergologii polskiej. Stanisław to syn - przyszły profesor Politechniki Krakowskiej.
Władysław Jarocki - Jakub Mróz dudziarz
Władysław Jarocki - Góral z owcami
Włodzimierz Terlikowski – Mozart
Włodzimierz Terlikowski to pejzażysta i portrecista bliski stylistycznie fowizmowi.
Feliks Wygrzywalski – Polonez
Wierni bywalcy mojej galerii wiedzą, że bardzo lubię Krynicę i często ją odwiedzam. W roku 1928 wybudowano tam pensjonat „Lwigród” ze składek lwowskich urzędników. Po kilku latach budynek ten zaadoptowano na sanatorium o wysokim standardzie. Ozdobą znajdującej się w tym obiekcie sali balowej było czternaście obrazów przedstawiających różne tańce, autorstwa Feliksa Wygrzywalskiego.
Feliks Wygrzywalski – Mazur
Feliks Wygrzywalski – Krakowiak
Feliks Wygrzywalski – Taniec góralski
Między innymi były to polskie tańce narodowe i ludowe takie jak polonez, mazur, krakowiak czy taniec góralski.
Obrazy Feliksa Wygrzywalskiego przedstawiają również tańce towarzyskie Jest wśród nich salonowy menuet, jest walc, ale nie brak także popularnego w okresie międzywojennym charlestona.
Feliks Wygrzywalski – Menuet
Feliks Wygrzywalski – Walc
Feliks Wygrzywalski – Taniec bez muzyki
Feliks Wygrzywalski – Na ruską nutę
Wygrzywalski malował też obrazy związanymi z folklorem innych krajów, również z motywami orientalnymi.
Feliks Wygrzywalski - Taniec orientalny
Feliks Michał Wygrzywalski – Taniec
Wojciech Weiss – Skrzypaczka
Paryska ulica oraz atmosfera kawiarń i kabaretów pełnych blasków, świateł, eleganckich toalet, bardzo pociągała i fascynowała Wojciecha Weissa. Podpatrując życie bohemy, podążał śladami Lautreca, uwieczniając różne typy stałych bywalców tych lokali. Jego płótna zapełniały się roztańczonymi postaciami, wirującymi między innymi w rytmie kankana.
Wojciech Weiss – Kankan
Wojciech Weiss – Kazio z gitarą
Wojciech Weiss – Skrzypaczka
Wojciech Weiss - Taniec
Ten obraz należy do mini cyklu „Bachanalie” i „Opętanie”. We wszystkich tych dziełach Weiss kładzie nacisk na nieskrępowaną radość, zabawę, wręcz ekstazę. Nie ma tutaj, melancholijnych rozważań nad ludzkim losem czy celem wędrówki człowieka, co się przewija przez twórczość artysty.
Wojciech Weiss – Muzykanci na moście
Aneri – Staś i Haneczka
Adam Setkowicz – Wiejski skrzypek
Adam Setkowicz to popularny pejzażysta i akwarelista, słynący ze scen rodzajowych umieszczonych na tle krajobrazów polskiej wsi, pól i lasów.
Fryderyk Pautsch – Naciągający strunę
Podobnie jak Fryderyk Pautsch, folklorem huculskim zafascynował się Kazimierz Sichulski , który reprezentował folklorystyczny kierunek w sztuce Młodej Polski.
Kazimierz Sichulski – Hucuł z trombitą
Kazimierz Sichulski – Hucuł
W późniejszej fazie swej twórczości Kazimierz Sichulski skłaniał się ku silnie stylizowanym kompozycjom symbolicznym, czego wyrazem są między innymi obrazy „Grający faun” i „Taniec”. Widać na nich wyraźnie wpływ wiedeńskiej secesji, a świadczą o tym roślinne ornamenty, w których sieć wpisane są sylwetki ludzkie.
Kazimierz Sichulski - Grający faun
Kazimierz Sichulski - Taniec
Zapraszam na trzecią część tej prezentacji (kwiecień 2012)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz