środa, 11 lipca 2012

Akty w polskim malarstwie - część III

Jednym z najbardziej znanych aktów w polskim malarstwie jest „Szał uniesień” Władysława Podkowińskiego - prekursora impresjonizmu w naszym kraju.

Władysław Podkowiński - Szał uniesień

„Rozjuszone wezbraną zmysłowością zwierzę, ziejąc żarem namiętności, unosi nagą kobietę. Ona upojona szałem, obezwładniona cieleśnie i duchowo, całkiem się jemu poddaje”. Powyższy opis to fragment recenzji wystawy Władysława Podkowińskiego. Dzieło to, wyzwoliło duże namiętności i bardzo żywe reakcje innych malarzy, a także atmosferę skandalu wśród publiczności. Doszło nawet do tego, że artysta pociął obraz nożem, chociaż podobno przyczyną tego zdarzenia nie był skandal, ale niespełniona miłość.

Władysław Podkowiński – Konwalia

Naga dziewczyna z rozpuszczonymi włosami trzyma w dłoni bukiecik konwalii. Stąd tytuł tego aktu.

Józef Pankiewicz - Akt

Twórczość Józefa Pankiewicza także jednego z przedstawicieli polskiego impresjonizmu, była bogata w różne stylistyczne okresy i wątki tematyczne. Nie brak w jego dorobku również aktów, choć nie jest to zbyt częsty motyw jego obrazów.
Józef Pankiewicz – Modelka siedząca na krześle

Józef Pankiewicz - Akt rudowłosej

Stanisława Wyspiańskiego znamy z pięknych portretów dziecięcych, ze wzruszających obrazów ukazujących macierzyństwo, z witraży czy polichromii. Okazuje się, że ten wybitny malarz Młodej Polski malował także akty.

Stanisław Wyspiański – Akt  paryski

Stanisław Wyspiański - Akt

Stanisław Wyspiański – Studium aktu

Stanisław Wyspiański – Akt dziewczęcy

Stanisław Wyspiański – Leżąca

Akty spotykamy też w dorobku Józefa Mehoffera. – jednego z najbardziej wyrazistych przedstawicieli Młodej Polski.

Jozef Mehoffer - Zaloty

Józef Mehoffer - Anioł śmierci (Zemsta)

Kazimierz Stabrowski malował glównie obrazy figuralne o motywach baśniowych oraz kompozycje symboliczne i mistyczne, łącząc je z dekoracyjną secesyjną stylizacją, czego przykładem jest akt na tle strusich piór.

Kazimierz Stabrowski -  Akt na tle pawich piór

Kazimierz Stabrowski - Jutrzenka

Do tego obrazu pozowała  Kazimierzowi Stabrowskiemu jego żona Julia. Jest on symboliczną i uduchowioną sceną przebudzenia, łączenia się dnia z nocą, ale przede wszystkim wyrazem miłości łączącej malarza z modelką.

Kazimierz Stabrowski - Akt

Józef Rapacki tworzył głównie sentymentalne pejzaże mazowieckie oraz portrety, stąd w jego dorobku znalazłam tylko jeden akt.

Józef Rapacki – Akt wśród kwiatów jabłoni

Alfons Karpiński – przedstawiciel dekoracyjnego nurtu w malarstwie polskim na początku XX wieku, znany był jako twórca kompozycji kwiatowych, ale akty też znalazły się w jego artystycznym dorobku.

Alfons Karpiński - Akt

Alfons Karpiński - Manicure

Alfons Karpiński - Akt

Alfons Karpiński - Akt

Z pewnością akt nie był tematem wiodącym w twórczości Stanisława Kamockiego, który był przede wszystkim pejzażystą.

Stanisław Kamocki - Akt siedzący

Stanisław Kamocki - Półakt

Gdy po I wojnie światowej nastąpiły przemiany obyczajowe, sztuka aktu rozpoczęła proces uwalniania się od sztywnej interpretacji narzucanej przez społeczną i polityczną poprawność. W tej kwestii na uwagę zasługuje niewątpliwie twórczość Wojciecha Weissa, jednego z najwybitniejszych polskich malarzy aktu, mistrza w tej dziedzinie, ocierającego się czasem o wręcz nieprzyzwoitość w pokazywaniu nagości. Tylko jedna praca artysty zainspirowana jest tematem mitologicznym Wenus, pozostałe to wizerunki modelek w różnych pozach.

Wojciech Weiss - Wenus

Wojciech Weiss – Upadła dziewczyna

Wojciech Weiss - Modelka

Wojciech Weiss - Japonka

Wojciech Weiss - Akt leżący

Wojciech Weiss - Akt leżący

Portrety i akty kobiet były jednym z ulubionych tematów Wojciecha Weissa, podejmowanym przez całe jego artystyczne życie. Malował je w różnych etapach twórczej drogi i w różnych konwencjach stylistycznych.

Wojciech Weiss - Akademia

Wiele aktów możemy spotkać w twórczości Feliksa Wygrzywalskiego. Poznaliśmy go jako orientalistę oraz autora malowideł ściennych z motywem tańca. Był malarzem realistą, skłaniającym się ku silnej ekspresji. Dużą wagę przywiązywał do efektów świetlnych, stosował bogatą, żywą gamę barwną.

Feliks Wygrzywalski - Akt

Feliks Wygrzywalski - Akt

Wygrzywalski malował często akty na tle morza i na morskich falach.

Feliks Wygrzywalski - Świt

Feliks Wygrzywalski - Akt na skałach

Feliks Wygrzywalski - Syrenki

Feliks Wygrzywalski - Belle du soir

Feliks Wygrzywalski - Nagie kobiety na falach

Feliks Wygrzywalski - Akt na tle morza

Inspiracją dla malowania aktów była dla Wygrzywalskiego mitologia i Biblia.

Feliks Wygrzywalski - Leda z łabędziem

Mela Muter - Plaża

Mela Muter to malarka znana bardziej za granicą, zwłaszcza we Francji, gdzie przez wiele lat tworzyła.

Mela Muter - Akt kubistyczny

Kubizm Meli Muter był przedstawieniowy i liryczny, nie jak u Picassa analityczny. Artystka połączyła go ze swoją ekspresjonistyczną wizją sztuki.

Ignacy Pieńkowski - Akt
 
Ignacy Pieńkowski zafascynowany był francuskim impresjonizmem, co widać na jego pejzażach, mniej na aktach.

Ignacy Pieńkowski - Akt z japońską parasolką

Ignacy Pieńkowski - Zjawisko

Ignacy Pieńkowski - Akt z owocami

Antoni Procajłowicz - malarz, grafik i ilustrator, tworzył w stylu secesji.

Antoni Procajłowicz - Półakt

Akt ujęty we wnętrzu albo na tle arkadyjskiego pejzażu, był  bardzo częstym, powracającym motywem twórczości Tymona Niesiołowskiego – malarza oraz grafika, przedstawiciela nurtu nowego klasycyzmu. Na jego malarstwo wpływ miał secesyjny styl Klimta i sztuka Gauguina

Tymon Niesiołowski - Akt leżący

Tymon Niesiołowski - Toaleta

Tymon Niesiołowski - W kąpieli

W smukłych stylizowanych aktach pod koniec twórczości Niesiołowskiego znalazła odzwierciedlenie fascynacja obrazami Modiglianiego.

Tymon Niesiołowski - Akt siedzący

Tymon Niesiołowski - Akt

Ciąg dalszy prezentacji w części IV

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz