wtorek, 31 lipca 2012

Akty w polskim malarstwie - część V

Jutro mamy w kalendarzu niezwykłą datę - rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Roman Kramsztyk - malarz, który zaczyna kolejną część prezentacji  aktów nie bral w nim udziału, ale zginął podczas likwidacji getta. Trafił tam, odwiedzając swoją chorą matkę, przyjeżdżając z Paryża, gdzie mieszkał na stałe. Stał się artystycznym kronikarzem wstrząsających scen z życia getta, tworząc cykl rysunków. Artysta połączył tradycyjny realistyczny sposób malowania z nowatorstwem. W jego twórczości spotykamy sporo aktów, na których modelki nie są wyzywające, choć zmysłowe i świadome piękna swojego ciała.
Roman Kramsztyk - Akt

Kramsztyk stosował na aktach silne kontrasty. Biel kojarzoną z niewinnością, zestawiał z ognistą czerwienią, mającą ładunek erotyczny.

Roman Kramsztyk - Akt

Malując akty Roman Kramsztyk wzorował się na stylistycznych konwencjach dojrzałego renesansu i baroku, odwołując się do tycjanowskich i rubensowskich kompozycji.

Roman Kramsztyk - Akt

Roman Kramsztyk - Wiosenka

Roman Kramsztyk - Akt

Kontrast kolorystyczny Roman Kramsztyk wzmacniał poprzez obrysowywanie figury postaci konturem. Jest to charakterystyczny sposób malowania przez niego aktów. Modelki na jego aktach często kokieteryjnie uśmiechają się do widza.
 
Roman Kramsztyk - Akt na plaży

Jednym z polskich malarzy  pochodzenia żydowskiego był Eugeniusz Zak. Stworzył on własny oryginalny i rozpoznawalny styl. Sięgając do motywów dawnej sztuki, w sposób dekoracyjny ją przekształcał. Samodzielnych aktów nie spotkałam w jego twórczości, ale na niektórych obrazach tego wybitnego twórcy występuje nagość. Oto przyklad.

Eugeniusz Zak - Kąpiąca się

Portrecista wielu wybitnych osobistości Polski międzywojennej - Tadeusz Pruszkowski, też nie był malarzem aktów. Znalazłam również tylko jeden jego obraz  z nagą niewiastą, co mnie trochę dziwi, bo artysta lubił malować kobiety. Tego twórcę także nie oszczędziła wojna, zginął rozstrzelany przez Niemców za udzielanie pomocy Żydom.

Tadeusz Pruszkowski - Akt

Akty były ulubionym tematem obrazów Wojciecha Weissa, ale rzadko je malowała żona artysty Irena Weiss, która tworzyła pod pseudonimem Aneri.

Aneri - Akt siedzący

Aneri - Akt leżący

Eugeniusz Geppert - Myśliwy i trzy Gracje

Eugeniusz Geppert malował konie oraz jeźdźców w mundurach i w strojach myśliwskich. Obraz ten też te elementy zawiera, a trofeum myśliwego są trzy Gracje.
Stanisław Żurawski - Półakt

Akty odznaczające się żywą kolorystyką i bardzo często na tle pejzażu, były ulubionym motywem Stanisława Żurowskiego, malującego pod dużym wpływem Wojciecha Weissa.

Stanisław Żurawski –  Akt w żóltej chustce

Stanisław Żurawski - Akt w różowej draperii

Stanisław Żurawski – W letnim słońcu

Stanisław Żurawski – Akt

Stanisław Żurawski - Nad wodą

Stanisław Żurawski – Akt siedzącej kobiety

Stanisław Żurawski – Marychna

Stanisław Żurawski – Półakt

Stanisław Żurawski – Akt siedzący

Wiele aktów znalazłam w twórczości Henryka Gotliba – grafika i malarza kolorysty, o odcieniu ekaspresjonistycznym.

Henryk Gotlib – Akt

Henryk Gotlib – Akt

Henryk Gotlib – Akt

Henryk Gotlib – Akt

Henryk Gotlib – Akt  leżący

Henryk Gotlib – Na plaży

Henryk Gotlib – Nimfa

Henryk Gotlib – Akt

Akty nie były ulubionym tematem Ludomira Sleńdzińskiego, co nie znaczy, że ich nie malował od czasu do czasu. Tworząc w konwencji neoklasycznej, czerpał inspiracje z włoskiego renesansu.

Ludomir Sleńdziński – Nad jeziorem

Ludomir Sleńdziński – Bachantki

Szymon Mondzain - Akt

Szymon Mondzain to polski malarz pochodzenia żydowskiego, należący do nurtu Ecole de Paris.

Szymon Mondzain - Akt na kanapie

Szymon Mondzain - Akt na kanapie

Szymon Mondzain - Akt na taborecie

Szymon Mondzain - Toaleta

Szymon Mondzain - Toaleta panny młodej

Jan Styka – pomysłodawca Panoramy racławickiej” miał dwóch synów. Obaj zostali malarzami. Tadeusz Styka był głównie portrecistą, ale nie unikał też innych tematów. Akty także malował.

Tadeusz Styka – Dolly Grey

Tadeusz Styka - Akt

Adam Styka był orientalistą. Dość często bohaterkami jego obrazów były półnagie kobiety z północnej Afryki. Występowały one same albo w towarzystwie kochanków.
Adam Styka – Dziewczyna w słońcu

Adam Styka – Dziewczyna marokańska

Adam Styka – Tancerka

Adam Styka – Dziewczyna z wielbłądami

Adam Styka – Idylla marokańska

Adam Styka – Para marokańska

Autorem kolejnych dwóch aktów jest mało znany grafik oraz malarz formista - Wacław Wąsowicz. Tworzył on olejno i gwaszem martwe natury, portrety, kompozycje figuralne, pejzaże i akty. Jego obrazy charakteryzują się powściągliwą, postkubistyczną stylizacją i podporządkowane są kompozycyjnym rytmom. Czasami widać na nich wpływ sztuki ludowej.

Wacław Wąsowicz - Półakt

Wacław Wąsowicz - Akt z patefonem

Zapraszam na dalszy ciąg do części VI

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz