Czołowym reprezentantem polskiego malarstwa pejzażowego i rodzajowego był Julian Fałat. Artysta swój realistyczny styl wzbogacił elementami impresjonistycznymi.
Julian Fałat - Pejzaż z Bystrej
Julian Fałat - Błonia podkrakowskie
Julian Fałat - Kwitnące jabłonie
Julian Fałat - Pejzaż z chatą
Julian Fałat – Bocianie gniazdo
Julian Fałat – Pejzaż z osiołkiem
Julian Fałat - Pejzaż letni
Julian Fałat - Pole jesienią
Antoni Piotrowski - Wróble
Obrazy Wojciecha Kossaka należą do nurtu historycznego i batalistycznego, ale niektóre jego dzieła rodzajowe mają charakter sielankowy. Do nich zaliczyć można z pewnością prace ukazujące żołnierzy flirtujących z dziewczętami oraz orszaki weselne.
Wojciech Kossak – Ułan i dziewczyna
Wojciech Kossak - Wesele krakowskie
Jest to jedna z ostatnich prac namalowanych przez Wojciecha Kossaka na dwa lata przed śmiercią, należąca do tematyki krakowskich i góralskich wesel. Interesujący z tej serii dzieł jest zaginiony obraz, który malarz zatytułował „Dwa światy”, a niekiedy określany w katalogach jako „Góralskie wesele”.
Wojciech Kossak – Dwa światy
Dość często pomijanym faktem w biografii Wojciecha Kossaka jest jego fascynacja automobilizmem. Nie to jednak było główną przyczyną namalowania tego dzieła, lecz podobno względy finansowe. Malarz skusił się wysokim honorarium polsko - włoskiej spółki – Fiat, do obrazu bowiem pozował artyście Fiat 508 produkowany w Warszawie, który był wielką dumą Polaków. Choć na pierwszym planie widać samochód, to Kossak z umieszczenia koni na obrazie nie zrezygnował. Auto z siedzącymi w nim córkami malarza Marią Pawlikowską - Jasnorzewską oraz Magdaleną Samozwaniec, ściga się tutaj z wiejskim orszakiem weselnym. Jest to symboliczna praca, gdzie tradycja konnej, weselnej bryczki styka się z nowoczesnością. Nie jest to może sielanka, ale taka ciekawostka.
Jan Stanislawski - Wieś dziewanna
W mojej galerii nie może zabraknąć obrazów Jana Stanisławskiego - kolejnego wielkiego pejzażysty i jednego z głównych przedstawicieli polskiego modernizmu.
Jan Stanisławski - Bodiaki
Stanisławski namalował całą serię obrazów, które zatytułował - Bodiaki. Zaliczane są one do arcydzieł polskiego malarstwa pejzażowego.
Jan Stanisławski – Pejzaż z wiatrakami
Stanisławski był mistrzem niewielkich, pełnych uroku pejzaży, które ewoluowały od drobiazgowego realizmu, poprzez impresjonizm, aż po bliski ekspresjonizmowi swobodny i brawurowy sposób malowania. Krajobrazy artysty, które powstawały w plenerach, były wyrazem jego miłości do natury.
Jan Stanisławski – Chaty w Popówce
Malarstwo Stanisławskiego szybko uznano za doskonały wyraz ducha polskiej ziemi, a jego za niezrównanego piewcę rodzimego krajobrazu. Częsty motyw obrazów artysty to chaty wiejskie z rosnącymi obok malwami i słonecznikami.
Jan Stanisławski – Malwy w słońcu
Stanisławski świadomie starał się dokumentować skazany na zagładę XIX - wieczny wiejski krajobraz. Ten cel stawiał też swoim uczniom.
Jan Stanisławski – Słoneczniki i chaty
Jan Stanisławski - Pejzaż wiejski
Jan Stanisławski, tak jak Monet, starał się zapisać wrażenia jakie wywołują barwy w słoneczny letni dzień.
Jan Stanisławski – Pejzaż wiejski
Wiejskie krajobrazy malował zafascynowany folklorem podkrakowskim Włodzimierz Tetmajer. Ożeniony z Anną Mikołajczykówną, córką chłopa ze wsi Bronowice, zamieszkał tam w drewnianym, krytym strzechą domu, zanim kupił dworek.
Włodzimierz Tetmajer - Zagroda w Bronowicach
Włodzimierz Tetmajer - Przed chatą
Włodzimierz Tetmajer - Scena rodzajowa
Włodzimierz Tetmajer - Domek w Bronowicach
Włodzimierz Tetmajer – Strzechy
Włodzimierz Tetmajer - Na wiejskiej drodze
Włodzimierz Tetmajer - Droga przez wieś
Włodzimierz Tetmajer – Koniki polne
Wierzyć trzeba na słowo Tetmajerowi, że gdzieś tu skaczą koniki polne. Może koło nosa rozleniwionego wieśniaka. A może polnymi artysta nazwał konie, stąpające ścieżką pod lasem ? Tak czy inaczej, ten letni, nagrzany słońcem pejzaż budzi bardzo miłe skojarzenia.
Włodzimierz Tetmajer - Sianokosy
Obrazy Tetmajera w zdecydowanej większości mają charakter sielankowy. Takie są nawet sceny ukazujące cieżką pracę przy żniwach czy sianokosach. Nie znaczy to oczywiście, że artysta nie dostrzegał trudu pracy na wsi.
Włodzimierz Tetmajer - Gorący dzień (Strachy)
Niektóre sceny odpoczynku przy pracy mają dość rubaszny i zabawowy charakter.
Włodzimierz Tetmajer - Wesele krakowskie
Życiem wsi i jej obrzędowością inspirował się Teodor Axentowicz. Jednym ze znanych obrazów artysty jest „Gęsiarka”.
Teodor Axentowicz – Gęsiarka
Nie jest to jednak sielanka, bo przedstawia opatuloną babinę pasącą gąski na silnym, chłodnym wietrze.
Franciszek Ejsmond – Ciche szczęście
Franciszek Teodor Ejsmond ukazywał wyidealizowane i sentymentalne sceny rodzajowe z życia chlopskich rodzin. Jest to malarz, którego obrazów jeszcze nie pokazywałam w tej galerii. Przykładem twórczości tego artysty jest obraz „Ciche szczęście”. Ciekawostką jest, że Ejsmond swoją pracownię urządził na wzór wiejskiej izby ze sprzętami, narzędziami i ubiorami, które posłużyły mu za rekwizyty malarskie.
Stanisław Ksawery Szykier – Kozak i dziewczyna
Sporą popularnością cieszyły się niewielkich rozmiarów pogodne w nastroju obrazy rodzajowe z życia wiejskiego Stanisława Szykiera - Siekierza. Według znawców te małe obrazki posiadają dokładny rysunek i uderzają nadzwyczajną sumiennością wykonania oraz pełnym smaku kolorytem.
Kacper Żelechowski – Góralka
Wieś mazowiecką z okolic Opoczna i Łowicza sławił swoimi obrazami Apoloniusz Kędzierski – jeden z najpopularniejszych malarzy warszawskich przed drugą wojną światową. Niewiele zachowało się jego prac, bo większość dorobku artysty spłonęła w czasie Powstania Warszawskiego.
Apoloniusz Kędzierski – Łowiczanka
Apoloniusz Kędzierski – Dziewczyna z opałką
Apoloniusz Kędzierski – Tkaczka
Apoloniusz Kędzierski – Powrót z pola
Obraz ten namalowany jest jeszcze w konwencji realistycznej, ale widoczne są już wyraźne wpływy impresjonizmu francuskiego, z którym Apoloniusz Kędzierski zetknął się podczas swoich studiów w akademii monachijskiej. Uwidaczniają się one w rozjaśnionej palecie barwnej, w refleksach słońca kładących się na białych koszulach postaci i niebieskawych cieniach na drodze.
Wincenty Wodzinowski – Pejzaż wiejski podgórski
Radosne i odświętne chwile z życia podkrakowskiej wsi malował Wincenty Wodzinowski.
Wincenty Wodzinowski – Haftująca dziewczyna
Wincenty Wodzinowski – Dziewki
Wincenty Wodzinowski - Dziewczyna
Jednym z ulubionych moich obrazów jest „Mokra wieś” Władysława Podkowińskiego. Oto on.Wincenty Wodzinowski – Dziewki
Wincenty Wodzinowski - Dziewczyna
Do charakterystycznych dla Wodzinowskiego motywów, które z wielką pasją malował, żeby utrwalić ludowość, tradycje, barwność strojów oraz obyczaje, należy między innymi praca w polu, przerywana chwilami odpoczynku.
Wincenty Wodzinowski – Odpoczynek
Władysław Podkowiński – Mokra wieś
Władysław Podkowiński – Krajobraz z Wilczyc
Władysław Podkowiński – Krajobraz z Sobótki
Władysław Podkowiński - Zakątek (Nowa Słupia)
Nokturny często i chętnie malował także wywodzący się z rodziny francuskiej Ludwik de Laveaux, ale krajobraz wsi i lud wiejski też był w kręgu jego zainteresowań, zwłaszcza wtedy, gdy bywał częstym gościem w Bronowicach, zaręczając się z Marią Mikołajczykówną - siostrą żony Włodzimierza Tetmajera.
Ludwik de Laveaux – Odpoczynek wieśniaczek
Drugi znany polski impresjonista - Józef Pankiewicz malował głównie pejzaże Francji i Włoch, ale słynny jego „Wóz z sianem” powstał pod Kazimierzem nad Wisłą.
Józef Pankiewicz – Wóz z sianem
Z tego okresu pochodzi prawdopodobnie również rysunek kredką „Snopy”.
Soter Jaxa - Małachowski był głównie marynistą i malował nokturny, ale znalazłam w jego dorobku dwa obrazy ukazujące wieś.
Soter Jaxa-Małachowski – Pejzaż wiejski
Soter Jaxa-Małachowski – Kózki
Nokturny często i chętnie malował także wywodzący się z rodziny francuskiej Ludwik de Laveaux, ale krajobraz wsi i lud wiejski też był w kręgu jego zainteresowań, zwłaszcza wtedy, gdy bywał częstym gościem w Bronowicach, zaręczając się z Marią Mikołajczykówną - siostrą żony Włodzimierza Tetmajera.
Ludwik de Laveaux - Droga wiejska
Ludwik de Laveaux – Bronowice
Ludwik de Laveaux - Lato w Bronowicach
Epoka modernistyczna wpisała się w bogatą historię obrazowania wsi różnymi jej przedstawieniami. Na ogół ukazywano wieś sielankową, szczęśliwą w swoim trudzie pracy i w jej owocach. Kontakt z naturą poprzez uprawę ziemi był dla wielu malarzy ideałem spełnionego życia, użytecznego społecznie.
Najbardziej charakterystycznym ujęciem wsi, właściwym dla epoki Młodej Polski, jest fascynacja folklorem i kulturą chłopską, definiowana jako „chłopomania” Ruch ten związany był z próbą odnowy zdegenerowanego narodu. Bardzo charakterystyczne są tu słowa dziennikarza w „Weselu” Wyspiańskiego :
Iwan Trusz – Po żniwach
Iwan Trusz - Lato
Józef Czajkowski – Pejzaż ze ścieżką
Józef Czajkowski – Wieś
„Pejzaż nasz jest piękny, ma rozmaite fizjonomie. Jest podobny pszczole, bo zbiera wrażenie piękna, o którym się tak rzadko w dzisiejszych czasach mówi. Jest duszą ziemi, na której człowiek się rodzi i umiera i którą poniekąd stwarza.” Myślę, że te zacytowane słowa Stanisława Czajkowskiego w pełni charakteryzują jego stosunek do malarstwa krajobrazowego.
W twórczości Stanisława Czajkowskiego w różnych wariantach powraca motyw rozległych pól, opasłych stogów, przycupniętych w dolinach lub na wzniesieniach chałup czy pochylonych pod brzemieniem czasu kapliczek.
Po swych mistrzach : Chełmońskim, Stanisławskim, Malczewskim czy Fałacie, Stanisław Czajkowski odziedziczył przywiązanie do polskości, przejawiającej się w specyficznej aurze pejzażu. Dzielił z nimi uczuciową więź z tym co ojczyste, co nasycone historią narodu, jego tradycją i obyczajowością.
Ludwik de Laveaux – Bronowice
Ludwik de Laveaux - Lato w Bronowicach
Stanisław Wyspiański dostrzegał w krajobrazie polskiej wsi szczególną wartość. Dla niego podkrakowskie chaty wpisywały się w polską tradycję na równi z wawelskimi grobami władców.
Stanisław Wyspiański – Chaty w Grębowie
Stanisław Wyspiański – Chaty w Grębowie
Epoka modernistyczna wpisała się w bogatą historię obrazowania wsi różnymi jej przedstawieniami. Na ogół ukazywano wieś sielankową, szczęśliwą w swoim trudzie pracy i w jej owocach. Kontakt z naturą poprzez uprawę ziemi był dla wielu malarzy ideałem spełnionego życia, użytecznego społecznie.
Stanisław Wyspiański – Zagroda w Konarach
Najbardziej charakterystycznym ujęciem wsi, właściwym dla epoki Młodej Polski, jest fascynacja folklorem i kulturą chłopską, definiowana jako „chłopomania” Ruch ten związany był z próbą odnowy zdegenerowanego narodu. Bardzo charakterystyczne są tu słowa dziennikarza w „Weselu” Wyspiańskiego :
Niech na całym świecie wojna
Byle polska wieś zaciszna,
Iwan Trusz – Snopki
Częstym motywem obrazów Iwana Trusza - lwowskiego pejzażysty było pole podczas żniw lub po nich.
Iwan Trusz - Lato
Iwan Trusz - Wiatrak
Wiatraki i stare młyny wodne zniknęły już prawie zupełnie z polskiego pejzażu. Można je zobaczyć jeszcze tylko w skansenie i na obrazach. Utrwalał je między innymi Józef Rapacki - jeden z najpopularniejszych pejzażystów końca XIX oraz początku XX wieku.
Józef Rapacki – Wiatrak
Józef Rapacki – Wiatrak
Józef Rapacki – Stary młyn
Józef Rapacki – Kaczeńce
Józef Rapacki – Kościół w Olszance
Józef Rapacki – Wiejska droga wśród brzóz
Józef Rapacki – Odlot żurawi
Józef Rapacki – Stary młyn
Obrazy Józefa Rapackiego to najczęściej czyste, sentymentalne pejzaże lub krajobrazy ze sztafażem, w różnych porach dnia i roku.
Józef Rapacki – Olszanka
Olszanka to miejscowość pod Żyrardowem, gdzie malarz przeprowadził się po wybudowaniu domu. Tam właśnie powstało najwięcej jego pejzaży, a między innymi dwa ich cykle : „Z mazowieckiej ziemi” i „Dookoła mej siedziby”.
Józef Rapacki – Kościół w Olszance
Józef Rapacki – Wiejska droga wśród brzóz
Józefa Rapackiego nazywano „malarzem brzóz i liliowych wrzosów“, bo były one bardzo częstym motywem jego obrazów.
Oprócz pejzaży Rapacki malował również sceny rodzajowe na tle krajobrazu.
Józef Rapacki – Przy ognisku
Józef Rapacki – Gęsiarka
Często na obrazach Ruszczyca pojawiają się samotne domostwa czy inne obiekty, jak dla przykładu ta karczma przy drodze. Nie wszystkie jednak jego obrazy mają taki charakter. Niektóre z nich są w sielskim nastroju.
Ferdynand Ruszczyc – Wieś nad rzeką
Ferdynand Ruszczyc – W Bohdanowie
Józef Rapacki – Przy ognisku
Józef Rapacki – Gęsiarka
Samotne wiatraki na tle ogromnej połaci zachmurzonego nieba na obrazach Iwana Trusza czy Józefa Rapackiego, przypominają malarstwo Ferdynanda Ruszczyca, którego symboliczne pejzaże odznaczają się mocnym ładunkiem ekspresji i sugestywną interpretacją natury.
Ferdynand Ruszczyc – Karczma przy drodze
Często na obrazach Ruszczyca pojawiają się samotne domostwa czy inne obiekty, jak dla przykładu ta karczma przy drodze. Nie wszystkie jednak jego obrazy mają taki charakter. Niektóre z nich są w sielskim nastroju.
Ruszczyc związany był z Bohdanowem. Jest to wioska znajdująca się obecnie na terenie Białorusi. Wiele jego obrazów nawiązuje właśnie do rodzinnej miejscowości artysty.
Ferdynand Ruszczyc – Pejzaż ze stogami
Pejzażystami byli dwaj bracia - Józef i Stanisław Czajkowscy. Starszy z braci - Józef Czajkowski malował krajobrazy o swobodnej kompozycji i spokojnej kolorystyce.
Józef Czajkowski – Wieś podkrakowska
Józef Czajkowski – Pejzaż ze ścieżką
Józef Czajkowski – Wieś
Józef Czajkowski – Pejzaż z chatami
Znamienne dla etosu Młodej Polski zauroczenie rodzimą wsią, jej obyczajem oraz rytuałem, znalazło przejaw również w licznych kompozycjach Stanisława Czajkowskiego.
Stanisław Czajkowski – Pejzaż wiejski
We wczesnej fazie twórczości na postawę artystyczną Stanisława Czajkowskiego najsilniejszy wpływ wywarło malarstwo pejzażowe Jana Stanisławskiego.
Czyste pejzaże malowane w różnych regionach Polski, stanowią zasadniczy trzon malarstwa Stanisława Czajkowskiego.
Stanisław Czajkowski – Stogi
Stanisław Czajkowski – Wioska przed burzą
W twórczości Stanisława Czajkowskiego w różnych wariantach powraca motyw rozległych pól, opasłych stogów, przycupniętych w dolinach lub na wzniesieniach chałup czy pochylonych pod brzemieniem czasu kapliczek.
Stanisław Czajkowski – Chaty na skarpie
Po swych mistrzach : Chełmońskim, Stanisławskim, Malczewskim czy Fałacie, Stanisław Czajkowski odziedziczył przywiązanie do polskości, przejawiającej się w specyficznej aurze pejzażu. Dzielił z nimi uczuciową więź z tym co ojczyste, co nasycone historią narodu, jego tradycją i obyczajowością.
Stanisław Czajkowski - Zagroda wiejska
Stanisław Czajkowski – Kapliczka w polu
Stanisław Czajkowski – Pejzaż z kapliczką
Stanisław Czajkowski – Droga z Puław do Kazimierza
Stanisław Czajkowski – Pejzaż z kapliczką
Stanisław Czajkowski – Droga z Puław do Kazimierza
Dalszy ciąg w części III (marzec 2012)
Dzień dobry, czy można prosić o informację, w czyim posiadaniu są poszczególne obrazy? Zależy mi na ustaleniu, gdzie znajduje się obraz Ludwika de Laveaux "Bronowice".
OdpowiedzUsuńPozdraiwiam,
Ewelina R.
W powiekszeniu obrazu widac że tych koników u Tetmajera jest trochę:) Ponadto podpis na opublikowanej tu kopii wskazuje że to mojego autorstwa i został zapożyczony z mojej strony. Szkoda że nikt mnie o to nie zapytał. Piotr Pawelczyk.
OdpowiedzUsuń