Do najwybitniejszych reprezentantów sztuki Młodej Polski zaliczany był Konrad Krzyżanowski - twórca oryginalnej, ekspresjonistycznej stylistyki w sztuce. Malował głównie portrety i krajobrazy. Na uwagę zasługuje seria jego pejzaży ukazujących Istebną, utrzymanych w swobodnej konwencji, inspirowanej przez malarstwo ekspresjonistów francuskich.
Konrad Krzyżanowski – Zagroda w Istebnej
Pejzaże Konrada Krzyżanowskiego są to plamy i kolory, sugerujące kształt przyrody, czasem jakiejś cerkiewki, kościółka czy chaty, jak na prezentowanych obrazach.
Konrad Krzyżanowski – Chaty w Istebnej
Ta jedna z deszczułek Krzyżanowskiego, bo tak nazywał artysta swoje malowane na deskach pejzaże, wydaje się być ruchoma. Chwiejące się chaty potęgują nastrój i ładunek emocji na obrazie.
Konrad Krzyżanowski – Chałupa w Istebnej
Krzyżanowski tworząc pejzaże, daleki był od realistycznego przedstawiania szczegółów krajobrazu. Jego obrazy charakteryzowały się wyrazistymi pociągnięciami pędzla, za pomocą których malarz zarysowywał własną wizję przedmiotów oraz zjawisk atmosferycznych.
Konrad Krzyżanowski – Kościółek w Istebnej
Przesiąknięte wpływami wczesnego ekspresjonizmu pejzaże Konrada Krzyżanowskiego nie starają się oddawać szczegółów krajobrazu, ale raczej nastrój malarza w chwili tworzenia dzieła.
Zygmunt Rozwadowski - Dziewczyna i huzar
Zygmunt Rozwadowski był batalistą, między innymi współtwórcą Panoramy Racławickiej, ale spotkać można w jego twórczości również sielankowe sceny rodzajowe. Zawsze jednak z udziałem żołnierzy. Są wśród nich dzieła z dość częstym u batalistów motywem zalotów do wiejskich dziewcząt.
Znakomitym pejzażystą i zarazem kolorystą był Stanisław Żukowski. Na jego obrazach bardzo dużą rolę odgrywało światło, którego gra podkreślała między innymi charakter pory roku.
Stanisław Żukowski – Krajobraz z Polesia
Stanisław Żukowski – Letni dzień
Alfons Karpiński – Łękawica
Stanisław Żukowski – Letni dzień
Alfons Karpiński – Łękawica
Alfons Karpińskiego był malarzem pięknych kobiet i kwiatów. Znalazłam jednak w jego dorobku ten oto skromny pejzażyk.
Włodzimierz Terlikowski – Pejzaż wiejski
Włodzimierz Terlikowski w swojej twórczości był bliski fowizmowi. Stosował dosyć kontrastowe zestawienia nasyconych barw i grubą fakturę nakładaną szpachlą. Artysta na stałe mieszkał w Paryżu i bardzo dużo podróżował, stąd jego pejzaże dotyczą rożnych stron świata. Nie mam zatem pewności, że ten zaprezentowany wyżej obraz jest krajobrazem rodzimym. Jest jednak bardzo interesujący ze wględu na technikę malarską, więc postanowiłam go pokazać.
Stanisław Kamocki. był czołowym pejzażystą młodopolskim, wywodzącym się ze szkoły pejzażu Jana Stanisławskiego. W swoich obrazach utrwalał widoki Wołynia, Podola, Spisza, Orawy, okolic Krakowa i Zakopanego.
Władysław Jarocki – Chaty góralskie
Władysław Jarocki – Widok na most
Stefan Filipkiewicz - Pejzaż tatrzański
Dalszy ciąg prezentacji część IV
Stanisław Kamocki – Pejzaż wiejski
Stanisław Kamocki. był czołowym pejzażystą młodopolskim, wywodzącym się ze szkoły pejzażu Jana Stanisławskiego. W swoich obrazach utrwalał widoki Wołynia, Podola, Spisza, Orawy, okolic Krakowa i Zakopanego.
Stanisław Kamocki – Pejzaż
Stanisław Kamocki - Pejzaż z kapliczką
Stanisław Kamocki - Malwy
Stanisław Kamocki - Pejzaż letni
Stanisław Kamocki – Łany
Stanisław Kamocki - Kłosy
Stanisław Kamocki - Pejzaż z kapliczką
Stanisław Kamocki - Malwy
Stanisław Kamocki - Pejzaż letni
Stanisław Kamocki – Łany
Stanisław Kamocki - Kłosy
Stanisław Kamocki - Snopy
Stanisław Kamocki – Chochoły
Stanisław Kamocki – Strach na wróble
Stanisław Kamocki – Ule
Stanisław Kamocki – Chochoły
Stanisław Kamocki – Strach na wróble
Stanisław Kamocki – Ule
Stanisław Kamocki – Pastwisko
Stanisław Kamocki - Kwiaty przed chatą
Stanisław Kamocki – Kopanie ziemniaków
Stanisław Kamocki – Motyw z Radziszowa
Stanisław Kamocki - Kwiaty przed chatą
Stanisław Kamocki – Kopanie ziemniaków
Stanisław Kamocki – Motyw z Radziszowa
Z krajobrazami wsi w historii polskiego malarstwa kojarzy się twórczość Władysława Jarockiego. We wczesnym okresie inspirowała go Huculszczyzna. W późniejszym czasie, a zwłaszcza wtedy, kiedy ożenił się z córką Jana Kasprowicza, artysta motywów szukał na Podhalu. Bywał częstym gościem willi teściów Harenda w Zakopanem. Miał tam swoją pracownię.
Władysław Jarocki – Na Podhalu
Władysław Jarocki – Chaty góralskie
Władysław Jarocki – Widok na most
Władysław Jarocki – Krajobraz z Poronina
Władysław Jarocki – Zbieranie kapusty
Władysław Jarocki – Góralka na tle Tatr
Władysław Jarocki – Zbieranie kapusty
Władysław Jarocki – Góralka na tle Tatr
To małżeństwo połączyło nie tylko wielkie uczucie, ale również miłość do sztuki. Chodzi o Wojciecha i Irenę Weissów. Wojciech z zamiłowaniem malował akty, a Irena nosząca pseudonim artystyczny Aneri – kwiaty. Oboje byli też pejzażystami. Utrwalali między innymi krajobraz pod Kalwarią, gdzie zamieszkali z rodzicami Wojciecha w małym domu malowniczo położonym w starym sadzie. Kalwaria stała się dla obojga artystów rodzinną Arkadią i tematem wielu obrazów.
Wojciech Weiss – Pejzaż Kalwarii
Wojciech Weiss – Kalwaria
Wojciech Weiss - Pejzaż ze snopami
Wojciech Weiss – Sianokosy
Wojciech Weiss - Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pejzaż
Wojciech Weiss – Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pejzaż letni
Wojciech Weiss – Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pole ze snopkami (drzeworyt)
Wojciech Weiss – Wieś o zmroku
Wojciech Weiss - Snopy
Wojciech Weiss – Sianokosy
Wojciech Weiss - Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pejzaż
Wojciech Weiss – Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pejzaż letni
Wojciech Weiss – Pejzaż wiejski
Wojciech Weiss – Pole ze snopkami (drzeworyt)
Wojciech Weiss – Wieś o zmroku
Wojciech Weiss - Snopy
Aneri - Łany zbóż
Czesław Wasilewski – Ułani
Czesław Wasilewski to malarz cieszący się dużą popularnością w okresie międzywojennym.
Czesław Wasilewski – Odpoczynek wieśniaków
Wszechstronnie uzdolnionym artystą był Antoni Procajłowicz - malarz, grafik i witrażysta, tworzący w stylu secesji. Motywem dominującym w jego malarstwie były pejzaże, zwykle niewielkich rozmiarów widoki z okolic Krakowa.
Antoni Procajłowicz – Porąbka
Antoni Procajłowicz – Pejzaż
Stefan Filipkiewicz – Malwy
Niezwykle uzdolnionym młodopolskim pejzażystą był Stefan Filipkiewicz – uczeń najwybitniejszych polskich malarzy : Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego, Józefa Pankiewicza, Jana Stanisławskiego. Szczególnie ten ostatni wywarł największy wpływ na jego twórczość.
Stefan Filipkiewicz – Dolina Dunajca
Stefan Filipkiewicz – Pejzaż wiejski
Stefan Filipkiewicz – Pejzaż letni
Stefan Filipkiewicz – Chata w słońcu
Stefan Filipkiewicz – Pejzaż wiejski
Stefan Filipkiewicz – Pejzaż letni
Stefan Filipkiewicz – Chata w słońcu
Stefan Filipkiewicz – Pejzaż z malwami
Stefan Filipkiewicz zasłynął szczególnie jako malarz pejzaży zimowych oraz piewca krajobrazów Tatr i Podhala.
Stefan Filipkiewicz – Domek na Podhalu
Stefan Filipkiewicz - Wieczór w Tatrach
Stefan Filipkiewicz - Zakole Wisły
Stefan Filipkiewicz - Jurczyce
Stefan Filipkiewicz - Pejzaż wiejski
Adam Setkowicz – Pejzaż wiejski
Stefan Filipkiewicz - Wieczór w Tatrach
Stefan Filipkiewicz - Zakole Wisły
Stefan Filipkiewicz - Jurczyce
Stefan Filipkiewicz - Pejzaż wiejski
Ze scen rodzajowych umieszczonych na tle rodzimych krajobrazów polskiej wsi, pól i lasów, znany jest Adam Setkowicz - popularny pejzażysta i akwarelista.
Adam Setkowicz – Chata za wsią
Adam Setkowicz – Wieś
Adam Setkowicz – Rozpalanie ogniska
Adam Setkowicz – Pieczenie kartofli
Adam Setkowicz – Odpoczynek
Adam Setkowicz – Wieś
Adam Setkowicz – Rozpalanie ogniska
Adam Setkowicz – Pieczenie kartofli
Adam Setkowicz – Odpoczynek
Adam Setkowicz – Wesele krakowskie
Franciszek Wastkowski – Przed chatą
Przystępując do prowadzenia galerii założyłam sobie, że prezentować będę nie tylko dzieła znanych wszystkim malarzy, ale także obrazy twórców, o których słyszeli tylko znawcy albo historycy sztuki. Jednym z takich twórców jest pejzażysta i malarz scen rodzajowych Franciszek Wastkowski.
Franciszek Wastkowski – Przed chatą
Damazy Kotowski – Pejzaż wiejski z rzeką
Damazy Kotowski to uczeń Matejki, który naukę kontynuował w Monachium. Malował olejno i pastelami krajobrazy, sceny rodzajowe w guście monachijskim, typy huculskie oraz martwe natury.
Teofil Zaleski – Wiosna na wsi
Bardzo mało znanym malarzem - pejzażystą jest Teofil Zalewski. W latach osiemdziesiątych XIX wieku wielokrotnie wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W młodości bardzo wiele podróżował po kraju, malując ojczyste krajobrazy. Były to niewielkie kameralne pejzaże z okolic Kazimierza nad Wisłą, Opoczna, Ojcowa i Podlasia.
Odzwierciedleniem sentymentów artysty podejmującego głównie tematykę krajobrazową swojego ulubionego regionu jest sztuka Józefa Graczyńskiego. Jako świetny pejzażysta związany z Poznaniem, utrwalał widoki z rodzinnej Wielkopolski.
Józef Graczyński – Nad Wartą
Józef Graczyński – Latem
Józef Graczyński – Pejzaż letni
Józef Graczyński – Pasąca kozy
Józef Graczyński – Powrót z pola
Józef Graczyński – Spotkanie przy kapliczce
Józef Graczyński – Pejzaż letni
Józef Graczyński – Pasąca kozy
Józef Graczyński – Powrót z pola
Józef Graczyński – Spotkanie przy kapliczce
Rzadkość w polskich zbiorach stanowią obrazy Jana Mirosława Peszke, obecnie zapomnianego w kraju, a bardzo cenionego kiedyś we Francji malarza, rysownika oraz grafika, związanego ze środowiskiem awangardy postimpresjonistycznej. Pejzaże wiejskie na jego pracach raczej nie są nasze rodzime, lecz pochodzą z różnych regionów Francji. Warto je jednak zobaczyć.
Jan Mirosław Peszke - Na wiejskiej drodze
Peszke uczył się malarstwa i grafiki u najlepszych twórców. W Polsce był uczniem Gersona. We Francji jego nauczycielami byli tacy wybitni malarze jak : Pissarro, Lautrec, Signac, Serusier. Wielbicielami dzieł tego artysty była m.in Maria Skłodowska-Curie.
Jan Peszke posługiwał się wieloma technikami plastycznymi. Używał farb olejnych, pasteli, akwareli, gwaszu. Rysował ołówkiem, sangwiną, węglem oraz tuszem chińskim. Operował też po mistrzowsku wieloma technikami graficznymi. Poza tym tworzył plakaty, zajmował się scenografią i ilustracją książkową.
Jan Mirosław Peszke – Pejzaż wiejski
Jan Mirosław Peszke - Pejzaż z wiatrakiem
Jan Mirosław Peszke – Wiejska kobieta piorąca w rzece
Dalszy ciąg prezentacji część IV
Witam :) Świetny blog! Znalazłam kilka przydatnych rzeczy, a samo czytanie i przeglądanie obrazów ładnie skomentowanych i uporządkowanych, to sama przyjemność :)
OdpowiedzUsuńChciałam jeszcze spytać, czy nie zechciałaby Pani zamieścić jakiejś notki o Wyspiańskim i Matejce (głównie o obrazach Matejki w Weselu) Ponieważ taki mam właśnie temat prezentacji maturalnej i nie do końca umiem sobie z nim poradzić, a Pani pomoc i wiedza mogłyby mi bardzo ułatwić zadanie...
Z góry dziękuję i pozdrawiam :))
www.all-4art.blogspot.com
Bardzo mi przykro, ale do końca marca nie mam czasu. Ratuję swoją galerię na forum graficznym, przenosząć ją na bloga. Zależy mi na czasie, by jak najwięcej uratować.
OdpowiedzUsuńPiękne swojskie klimaty.Mam nadzieję że uda się Krysiu uratować prezentacje z Forum i będzie można na Twym blogu nacieszyć oczy pięknymi obrazami.kopciuszek
OdpowiedzUsuń