Kazimierz Pochwalski  – uczeń Jana  Matejki, znany był głównie jako mistrz portretu reprezentacyjnego, ale uprawiał  też malarstwo religijne i rodzajowe. Pozostawił również po sobie wiele szkiców  pejzażowych.
 Kazimierz Pochwalski - Stara chata
Gdy usłyszymy nazwisko  Szymanowski, kojarzy nam się ono z wybitnym polskim kompozytorem. Tak nazywał  się także malarz i rzeźbiarz, tworzący pod koniec XIX i na początku XX wieku.  Chodzi o Wacława Szymanowskiego. Tematyce wiejskiej, a zwłaszcza życiu górali huculskich, poświęcona była  jego wczesna twórczość. Potem artysta poszedł w kierunku symbolizmu i zajął się  głównie rzeźbą.
Wacław Szymanowski - Umizgi 
Obrazy Kazimierza Lasockiego namalowane z dużą biegłością warsztatową, utrzymane są najczęściej w konwencji dziewiętnastowiecznego realizmu. Postacie zwierząt zwykle artysta rysował kolorem, a roślinność i dalsze plany malował gęstą plamą albo szerokimi, swobodnymi smugami farby.
Kazimierz Lasocki – Krowy przy wodopoju
Kazimierz Lasocki – Krowy z pejzażem wsi w tle
Kazimierz Lasocki – Pejzaż z krową
Kazimierz Lasocki opowiadał raz, że miał piękny sen. Śniła mu się wspaniała łąka, na której pasło się pełno krów. To nudny sen zauważył jeden ze słuchaczy. Nudny? Przecież śniło mi się też, że byłem bykiem.
Kazimierz Lasocki – Nad stawem
Kazimierz Lasocki – Wiejska droga
 
 
 Kazimierz Lasocki to artysta nazwany malarzem krów, bo najczęściej tworzył pejzaże z pasącym  się bydłem. Znaczna część jego dorobku uległa zniszczeniu podczas  Powstania Warszawskiego, ale wiele prac tego twórcy możemy obejrzeć w muzeach  polskich, na Litwie, Ukrainie i w Czechach. W galeriach internetowych obrazy  Lasockiego również są obecne. 
Kazimierz Lasocki – Pejzaż  wiejski
Obrazy Kazimierza Lasockiego namalowane z dużą biegłością warsztatową, utrzymane są najczęściej w konwencji dziewiętnastowiecznego realizmu. Postacie zwierząt zwykle artysta rysował kolorem, a roślinność i dalsze plany malował gęstą plamą albo szerokimi, swobodnymi smugami farby.
Kazimierz Lasocki – Krowy z pejzażem wsi w tle
Kazimierz Lasocki – Pejzaż z krową
Kazimierz Lasocki opowiadał raz, że miał piękny sen. Śniła mu się wspaniała łąka, na której pasło się pełno krów. To nudny sen zauważył jeden ze słuchaczy. Nudny? Przecież śniło mi się też, że byłem bykiem.
Kazimierz Lasocki – Wiejska droga
 
 Kazimierz Lasocki – Pejzaż z  rzeką
Lasocki będąc już w podeszłym wieku, podróżował  kiedyś po Włoszech koleją. Siedząc w wagonie dla niepalących, zapalił papierosa.  Włoski konduktor zwrócił mu uwagę. Vietato fumare (palić nie wolno). Na to  Kazimierz Lasocki. Niech pan będzie spokojny. Mój tato wie o tym, że ja  palę. 
Kazimierz Lasocki – Pole  kwiatów
 Lasocki stwierdził pewnego razu. Nareszcie  znalazłem sposób, by się upewnić, czy wiernie odtwarzam naturę. Jaki to sposób?  zapytał ktoś. Po prostu, kiedy obraz jest gotowy, wpuszczam do pracowni mojego  psa. Jeśli szczeka, to znaczy, że wszystko jest w porządku.
 Kazimierz Lasocki - Łąka
  
Rodzajowe motywy tematyczne i pejzaże Pautsch nasycał intensywną ekspresją, poddając je często deformacji, a kształty budował grubo nakładaną pastą malarską o bogatych efektach fakturowych.
Artysta wprowadzał dysonansowe zestawienia  nasyconych barw, kreował spłaszczoną przestrzeń obrazową. Zawarty w jego  kompozycjach emocjonalny ładunek sprawił, iż jego twórczość sytuowała się na  pograniczu realizmu oraz ekspresjonizmu, wyróżniając się stylistyką w ramach  młodopolskiej sztuki.
Ukształtowany pod wpływem sztuki Jana Stanisławskiego był Jerzy Karszniewicz. Malował on kompozycje figuralne, kwiaty, portrety, ale najczęściej niewielkie pejzaże z okolic Krakowa i Wieliczki oraz krajobrazy tatrzańskie.
 
Henryk Uziembło – Stogi
Henryk Uziembło – Żniwa
Henryk Uziembło – Krzeszowice
Henryk Uziembło – Zmrok
 
Tytus Czyżewski – Droga do wsi
Zafascynowany  impresjonizmem tworzył pejzaże, w tym również wiejskie Ignacy Pieńkowski. Są one  nasycone kolorem i prześwietlone południowym słońcem. Jego wczesne akwarelowe  obrazy sprawiają wrażenie impresyjnych malarskich notatek. 
Ignacy Pieńkowski – Chata wśród drzew
Ignacy Pieńkowski – Droga przez wieś
Pautsch zafascynowany był szczególnie Huculszczyzną i Podhalem.
 Nurt folklorystyczno-ekspresjonistyczny w  sztuce Młodej Polski reprezentował Fryderyk  Pautsch. Niestety nie znam tytułów obrazów tego malarza.
Pautsch zafascynowany był szczególnie Huculszczyzną i Podhalem.
Rodzajowe motywy tematyczne i pejzaże Pautsch nasycał intensywną ekspresją, poddając je często deformacji, a kształty budował grubo nakładaną pastą malarską o bogatych efektach fakturowych.
Ukształtowany pod wpływem sztuki Jana Stanisławskiego był Jerzy Karszniewicz. Malował on kompozycje figuralne, kwiaty, portrety, ale najczęściej niewielkie pejzaże z okolic Krakowa i Wieliczki oraz krajobrazy tatrzańskie.
Jerzy Karszniewicz – Stogi siana
Pod wpływem Jana  Stanisławskiego tworzył także pejzaże Henryk  Uziembło – malarz, grafik, projektant. Wśród jego obrazów znalazłam kilka prac o  tematyce wiejskiej. 
 Henryk Uziembło – Pejzaż 
Henryk Uziembło – Żniwa
Henryk Uziembło – Krzeszowice
Henryk Uziembło – Zmrok
 Henryk Uziembło to z twórców stylu swojskiego w polskim zdobnictwie, który propagował  wykorzystanie rodzimych wzorów ludowych w sztuce. 
Henryk Uziembło – Gęsiarka
Niezwykle subtelny jest pejzaż wiejski Tytusa Czyżewskiego - awangardowego polskiego  artysty, który najpierw malował pod wpływem postimpresjonistów, a później  eksperymentował łącząc kubizm ze sztuką podhalańską, dadaizmem i surrealizmem.  
Krajobraz wiejski malował  Henryk Szczygliński, jeden z  najwybitniejszych pejzażystów i najzdolniejszych uczniów Jana Stanisławskiego,  zaliczanych do „polskiej szkoły impresjonizmu”. 
Henryk Szczygliński – Pejzaż z chatąHenryk Szczygliński – Zagroda
Henryk Szczygliński – Księżyc nad wioską
Henryk Szczygliński – Kapliczka
Tadeusz Makowski – Kwiaty przed chatą
Henryk Szczygliński – Księżyc nad wioską
Henryk Szczygliński – Kapliczka
Tadeusz Makowski – Kwiaty przed chatą
Tadeusz Makowski – Słoneczniki
Tadeusz Makowski,  jak dobrze wiemy to polski kubista, ale te dwa obrazy artysty pochodzą  z wczesnego okresu w twórczości malarza i nie przypominają jego kubistycznych  dzieł. 
Na tym, a szczególnie na następnym obrazie Makowskiego już widać wpływy kubizmu, bo występuje na nich geometryzacja.
Tadeusz Makowski – Pejzaż 
Na tym, a szczególnie na następnym obrazie Makowskiego już widać wpływy kubizmu, bo występuje na nich geometryzacja.
Tadeusz Makowski – Młyn nad rzeką
  
Jan Rubczak - Kościółek
Jan Rubczak – Widok na Wawel
W sferze oddziaływania  Jana Stanisławskiego były wczesne pejzaże twórcy polskiego, nowoczesnego  drzeworytu – Władysława Skoczylasa. Nie  znam jego obrazów z tego okresu. Wszystkim natomiast znane są dzieła artysty  wyrażające zachwyt Podhalem i sztuką tego regionu., kiedy forma jego prac  nawiązywała do góralskiej sztuki ludowej, zwłaszcza do malarstwa na szkle, a ich  tematyka do legend i etosu górali. 
Władysław Skoczylas – Hala Gąsienicowa
Władysław Skoczylas – Pejzaż górski
Jan Rubczak – Pejzaż letni
 
 
Oddziaływanie szkoły  pejzażowej Jana Stanisławskiego widać też w twórczości malarza i grafika Jana Rubczaka. 
Jan Rubczak – Zagroda
Prezentowany pejzaż ukazujący fragmentaryczny  widok wioski, należy do początkowej fazy twórczości Rubczaka. Sposób  zakomponowania przestrzeni, iluzyjna ucieczka piaszczystej dróżki w głąb,  zharmonizowana gama brązów oraz zieleni zatopionych w rozproszonym świetle, nieśmiały dukt pędzla i gładka faktura, to cechy stylistyczne  młodzieńczego malarstwa tego malarza. 
 
 Jan Rubczak – Pejzaż wiejski
Do ulubionych tematów Jana Rubczaka podejmowanych w  każdej uprawianej przez niego technice, należał pejzaż miejski, zwłaszcza  panoramy, widoki zaułków i bulwarów z dominującym często motywem  architektonicznym kościoła lub mostu, ale znalazłam w jego dorobku również jak  widać pejzaże wiejskie. 
Jan Rubczak – Widok na Wawel
Jan Rubczak – Snopy
  
Henryk Policht – Poręba Wielka
Stanisław Żurawski - Chaty w słońcu
  
Kilka wiejskich pejzaży  znalazłam w dorobku Zbigniewa Pronaszki -  czołowego reprezentanta formistycznej awangardy i koloryzmu. Ten rodzaj  malarstwa był raczej rzadki w twórczości tego artysty. 
Zbigniew Pronaszko – Na wiejskiej drodze
Zbigniew Pronaszko – Pejzaż 
W programie artystycznym Pronaszki, zwłaszcza w  dojrzałym okresie twórczości, bezwzględny prymat uzyskała forma dzieła uwolniona  od przymusu naśladowania natury, co jest już trochę widoczne w tym ostatnim  pejzażu. 
Zbigniew Pronaszko – Pejzaż
Okres koloryzmu w twórczości Zbigniewa  Pronaszki cechowało wprowadzenie gwałtownych zestawień mocnych i intensywnych, a  czasami nawet agresywnych barw oraz kontrasty tonów ciepłych i zimnych.
  Zbigniew Pronaszko – Pejzaż
Tematyka folklorystyczna  nie była obca Jerzemu Kossakowi,  reprezentującego trzecie pokolenie malarskiej rodziny. Oprócz kompozycji  nawiązujących do twórczości ojca i dziadka, specjalizujących się w malarstwie  batalistycznym, artysta malował również sceny rodzajowe, których częstym motywem  były utrzymane w sielankowej atmosferze spotkania wiejskich dziewcząt z  żołnierzami, orazbarwne orszaki weselne spod Krakowa i z Podhala.
Jerzy Kossak - Wesele krakowskie 
Jerzy Kossak Wesele krakowskie
Stanisław Górski – Młoda góralka
Jerzy Kossak Wesele krakowskie
Stanisław Górski to uczeń  Pankiewicza i Axentowicza. Wieś była bardzo częstym tematem jego obrazów, a  szczególnie portrety górali i pięknych góralek na tle pejzażu. Cały prawie jego  dorobek spalił się podczas wojny, może dlatego tak trudno było mi znaleźć obrazy  artysty, ukazujące czysty wiejski krajobraz. Pokażę zatem jedynie  portrety. 
Stanisław Górski – Góralka 
Stanisław Górski – Portret góralki
Stanisław Górski – Starość i młodość
Stanisław Górski - Góral
Stanisław Górski – Portret góralki
Stanisław Górski – Starość i młodość
Stanisław Górski - Góral
Stanisław Górski - Prządka
I na koniec obraz Górskiego, który nie jest sielanką, ale  bardzo mnie poruszył.
Henryk Policht to zapomniany, ale kiedyś bardzo ceniony kolorysta, uczeń Józefa Mehoffera. Jednym z  tematów jego twórczości był pejzaż. Artysta malował głównie Kraków i jego  bliższe i dalsze okolice. 
Z pewnością mało kto  słyszał o Stanisławie Paciorku  też uczniu Mehoffera, ale także Malczewskiego i Axentowicza. Przed II  wojną światową jego podstawowym zajęciem było kierowanie Teatrem „Bagatela” w  Krakowie. Artysta malował szczególnie architekturę Krakowa, ale udało mi się  znaleźć kilka pięknych obrazów tego twórcy również o tematyce wiejskiej. Są to  pejzaże i sceny rodzajowe. 
Stanisław Paciorek – Pejzaż z gęsiami
Stanisław Paciorek – Pejzaż z chatą
Stanisław Paciorek – Pejzaż wiejski
Stanisław Paciorek – Wiejska zagroda
Stanisław Paciorek – Pejzaż z chatą
Stanisław Paciorek – Pejzaż wiejski
Stanisław Paciorek – Wiejska zagroda
 Stanisław Paciorek – Procesja 
Stanisław  Żurawski - malarz kolorysta, najczęściej tworzył akty na tle pejzażu, ale  krajobraz wiejski, zwłaszcza górski, także znalazł się w kręgu jego  zainteresowań tematycznych. 
Stanisław Żurawski - Pejzaż wiejski
Stanisław Żurawski - Pejzaż górski ze snopami 
Stanisław Żurawski - Pejzaż górski
Stanisław Żurawski - Pejzaż górski
Malarstwo Gotliba nawiązywało do sztuki Formistów. Ten kierunek w sztuce nadrzędną rolę przypisywał formie, sprzeciwiając się wiernemu przedstawianiu rzeczywistości. Taki też charakter mają pejzaże wiejskie artysty.
Wiktor Korecki – Upalny dzień
Stanisław Żurawski - Pejzaż górski
Stanisław Żurawski - Pejzaż górski
Swoją działalność z  teatrem związał podobnie jak Stanisław Paciorek także Henryk Gotlib. Był to jednak w odróżnieniu od Bagateli teatr  bardzo awangardowy – Cricot, którego działalność kontynuował później Tadeusz  Kantor. 
Henryk Gotlib – Pejzaż wiejski
Malarstwo Gotliba nawiązywało do sztuki Formistów. Ten kierunek w sztuce nadrzędną rolę przypisywał formie, sprzeciwiając się wiernemu przedstawianiu rzeczywistości. Taki też charakter mają pejzaże wiejskie artysty.
 Wiktor Korecki – Wiosna
  
Autorem nastrojowych  pejzaży, emanujących spokojem i pogodą, ukazujących często mazowiecką wieś, był  Wiktor Korecki. 
Wiktor Korecki – Wśród makówWiktor Korecki – Upalny dzień
Wiktor Korecki – Na polu
Wiktor Korecki – Pejzaż z drogą i snopkami
Wiktor Korecki – Pejzaż z mostkiem
Wiktor Korecki – Kapliczka w polu
Wiktor Korecki – Przy drodze
Wiktor Korecki – Malwy
Wiktor Korecki - Stary młyn
Jadwiga Tetmajer – Chaty w słońcu
Jadwiga Tetmajer – Odpust
Wiktor Korecki – Pejzaż z drogą i snopkami
Wiktor Korecki – Pejzaż z mostkiem
Wiktor Korecki – Kapliczka w polu
Wiktor Korecki – Przy drodze
Wiktor Korecki – Malwy
Wiktor Korecki - Stary młyn
Najstarsza córka Włodzimierza Tetmajera - Jadwiga Tetmajer - Naimska również była  malarką. Rodzinna wieś Bronowice znalazła odzwierciedlenie na wielu jej  obrazach. 
Jadwiga Tetmajer – Widok wiejski 
Jadwiga Tetmajer – Odpust
Jadwiga Tetmajer – Psyche
Na dalszy ciąg prezentacji zapraszam do części piątej.  






























































































 
Wszystkie obrazy godne pochwały. Wspaniałe malarstwo polskie !.
OdpowiedzUsuńWitam, co do Stanisława Górskiego to rzeczywiście w jego pracowni pod koniec wojny wybuchł pożar, po którym mój dziadek już nie wrócił psychicznie do siebie, ale to nie było tak, że cały dorobek spłonął. Dziadek był wziętym artystą i jego przedwojenna twórczość "poszła do ludzi". Ten nieszczęsny zapis był dla ówczesnego urzędu Skarbowego, który chciał jakiś podatków od mojej babci, która po śmierci męża została praktycznie bez środków do życia.Potem ktoś go wpisał do encyklopedii i tak zostało. Pejzaży szczególnie olejnych rzeczywiści jest mało a są bardzo ładne. PS ten obraz Droga w naszej rodzinie nazywa się starość i młodość. Ale droga też bardzo ładnie. Pozdrawiam Wojciech Górski wgorski@poczta.fm
OdpowiedzUsuń